Dobbeltmoral i skatteparadiset

ANGRIPER KUNNSKAPSLØSHET: Skipsreder Herbjørn Hansson gikk til frontalangrep på det han oppfatter som kunnskapsløshet om lavskattland, og påpekte at det er lite nytt i denne debatten.

 

Når politikere er sjokkert over skatteparadiser, må man lure på hvor de har vært de siste 50 årene.

Lekkasjer fra et advokatkontor på Bermuda viser hovedsaklig noe alle har visst (eller burde visst) i mange tiår:

  • Bermuda tiltrekker seg investeringer fordi landet har lav skatt.
  • Skatteparadiser er velegnet for folk som ønsker å skjule sine eierskap.

Skipsreder Herbjørn Hansson, som driver virksomheten fra Bermuda, var knallhard mot det han oppfatter som kunnskapsløshet fra norske medier og politikere.

Se skipsreder tordne mot skatteparadis-journalistikk

Herbjørn Hansson er styreformann og leder av rederiet Nordic American Tanker Shipping som er registrert på Bermuda. Han mener finanssentra som Cayman Island, Bermuda, Jersey og andre såkalte skatteparadiser spiller en viktig rolle innen internasjonal finans. - Bermuda blir fremstilt som en røverhule, men ingenting kunne vært mer feil.

Etter snart 50 års debatt om lavskattland og stråselskaper er det pussig at en profilert politiker som Miljøpartiet De Grønnes stortingsrepresentant Une Aina Bastholm later til å være sjokkert over at DNB driver med bank:

- DNB innrømmer selv å ha over 100 kunder som benytter seg av skatteparadiset Bermuda, fordi de har rettet seg inn mot shippingkunder og heller ikke setter krav til kundene. Jeg har lenge vært kunde i DNB, men denne uka avslutter jeg kundeforholdet mitt, sier Une Aina Bastholm til NTB.

Utspillet er naivt, populistisk og kunnskapsløst.

Naivt fordi det virker som om hun tror et slikt utspill har noen betydning.

Populistisk fordi det er lettvint og tildekker de reelle problemene med skatteparadiser.

Kunnskapsløst fordi det ikke skiller mellom vanlig bankvirksomhet og ulovligheter. 

Heldigvis ble Miljøpartiet De Grønnes politiker grundig avkledd av DNBs informasjonssjef Even Westerveld på Dagsnytt18 i går, da politikeren ville boikotte banken fordi den driver med utlån til shipping.

- Dette er vanlig bankvirksomhet, sa Westerveld.

GRUNDIG AVKLEDD: DNBs informasjonsdirektør Even Westerveld plukket fra hverandre argumentene til Miljøpartiet De Grønnes stortingsrepresentant Une Aina Bastholm. (Skjermdump: NRK Dagsnytt18).

Se debatten her: NRK Dagsnytt18

Selvsagt har DNB mange kunder på Bermuda. Det skulle bare mangle. Banken er verdens største shippingbank, og skipsregisteret på Bermuda har operert siden 1789.

Her er en redegjørelse for DNBs shippinglån.

Det er altså ikke noe nytt at skipsredere fra hele verden registrerer skip og virksomhet på Bermuda, og det er heller ikke noe nytt at DNB gir lån til kundene sine.

I dag er Bermuda en ledende havn for cruiseskip, tankere og containerskip, og virksomheten følger britisk lov. 

 

 

Verden største reder - John Fredriksen - har både Seadrill og Frontline registrert på Bermuda - bare noen skritt unna skipsregisteret.

Hvis DNB skal finansiere John Fredriksen, så må de være med til Bermuda. 

  • Hvis Aina Une Bastholm noen gang har flydd med SAS eller Norwegian, så er det gode odds for at hun har flydd med et fly fra et skatteparadis.
  • Hvis Aina Une Bastholm er på Facebook eller søker med Google, så har hun bidratt til lønnsomheten i skatteparadiser.

Fakta er at hele den norske velferdsstaten er bygget på investeringer i skatteparadiser. Av Oljefondets investeringer blir det anslått at 7-10 prosent er knyttet til skatteparadiser. Vi snakker i så fall om 600-800 milliarder kroner, og Stortinget ville ikke hatt penger til statsbudsjettet uten å hente milliarder fra fondet.

Les rapporten: Statens pensjonsfond Utland og skatteparadiser

I en analyse Re-Define har gjort av Oljefondet pekes det på at den norske statens pensjonsfond ikke bare investerer i selskaper registrert i skatteparadiser, fondet investerer også i eiendom i slike lavskattland, og de investerer direkte i banker som HSBC - som i motsetning til DNB har bidratt tungt til skandaløs og kriminell hvitvasking av penger gjennom Sveits, Panama og Bermuda.

Norsk dobbeltmoral om skatteparadiser

Norske politikere har ingen grunn til å være opprørte over at andre land har lav skatt for å tiltrekke seg kapital.

NETTAVISEN MENER: Norske politikere står i kø for å fordømme skatteparadiser etter Panama Papers. Men har de glemt at Norge har sitt eget skatteparadis?

Det er synd at debatten om Paradise Papers og Bermuda ikke skiller mellom legal virksomhet, skattesnyteri og hvitvasking av fortjeneste på kriminell virksomhet.

 

Det er riktig at postkasseselskaper er velegnet for å skjule penger og unndra seg fra skatt. Hvis banker bidrar til slikt, er det straffbart og ulovlig.

Men det er en avsporing å holde DNB ansvarlig for at det finnes lavskattland, og for at kundene deres velger å registrere selskaper og skip der skatten er lav.

Fakta er at Norge er et internasjonalt skatteparadis med null skatt på shipping.

Vi deltar i en internasjonal skattekonkurranse om å kutte selskapsskatten, og vi har svært lav skatt på eiendom. Sånn sett bidrar også norske politikere til det som er grunnproblemet - nemlig ulike skattesatser i forskjellige land. Det innbyr internasjonale selskaper til å shoppe rundt etter lave skatter.

Norge har allerede i dag skatteavtaler med en rekke skatteparadiser for å utveksle skatteopplysninger og for å forhindre dobbeltbeskatning. 

Dette er viktig for å bekjempe skatteunndragelser og hvitvasking av penger, og Norge har hatt en slik avtale med Bermuda i syv år.

Derimot har vi ingen internasjonal avtale som pålegger andre land å ha samme skattesatser som i Norge.

For internasjonal business er slik skattekonkurranse gunstig, men det undergraver finanseringen av vestlige velferdsstater.

Når Google og Facebook reelt sett har milliardoverskudd i Norge uten å betale skatt, så er det åpenbart et problem.

Men det har ikke hindret norske partier fra å bruke penger på å annonsere hos disse selskapene - og slik sett bidra til virksomheten i skatteparadiser.

Men det er politikernes ansvar, ikke DNB.

Hva mener du? Er du overrasket over at DNB finansierer internasjonal shipping, og synes du de bør nekte å gi lån til rederier som er registrert på Bermuda?

comments powered by Disqus
hits