Tesla hisser opp de misunnelige

Tesla X provoserer mange fordi den har momsfritak som andre elbiler. (Foto: Tesla.com).


Tesla-kjøpere er fritt vilt for eventyr og myter. At de har fått en halv milliard i momsfritak, er rent vås.

I påsken hadde Dagens Næringsliv et oppslag om at de 2.182 kjøperne av Tesla X «slipper unna momsregning på en halv milliard».

Siden bilen fort koster over en million kroner, regner avisen seg frem til at da «stiller staten opp med et momsfritak til en verdi av 250.000 kroner for hver eneste bil til én million».

Og siden 2.000 ganger 250.000 kroner blir en halv milliard, mener Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson Marianne Marthinsen at tallene «forsterker behovet for å begrense avgiftsfordelene for de dyreste elbilene...».

Du kan lese saken her: Slipper unna momsregning på en halv milliard (bak betalingsmur).

Problemet er bare at regnestykket er forenklet og misvisende.

Staten taper åpenbart ikke en halv milliard kroner på dette momsfritaket.

Spørsmålet er hva som ville skjedd hvis Tesla X plutselig ble 250.000 kroner - eller 25 % dyrere?

Svaret er åpenbart: Da ville mange bilkjøpere latt være å kjøpe Tesla X, og da ville ikke staten fått merverdiavgiften uansett.

- Nei, det ville blitt for mye. Jeg er ganske sikkert på at det vil få en stor negativ effekt på salget av i alle fall den bilen. Man ville da kanskje gått over på rimeligere elbiler. Men de har mindre funksjonalitet både når det gjelder rekkevidde, plass og firehjulstrekk, sier en av kjøperne til avisen.

 

 

Og det er helt korrekt. Hadde Tesla X vært 250.000 kroner dyrere, ville salget sunket radikalt. I Danmark er elbilfordelene fjernet for Tesla X, og der selges det knapt biler. Hadde noe lignende skjedd i Norge, ville ikke staten fått fem øre i merverdiavgift på biler som ikke ble solgt.

Tesla provoserer mange fordi bilene er komfortable, populære og kostbare.

Men det er en feilslutning å ønske at elbiler skal ha kort rekkevidde, ikke ha varmeapparat og være ukomfortable.Norge har påtatt seg store forpliktelser i kutt i klimagasser, og da må bilparken etterhvert bli utslippsfri.

Elbiler er for øyeblikket det beste virkemiddelet, og staten må legge til rette for at familier kan klare seg med en elbil (og ikke ha den som en tilleggsbil). Da må de ha lang rekkevidde og være tilstrekkelig behagelige å kjøre på lengre turer. 

Selv kjører jeg en såkalt «blikk-boks» - en av de tidlige elbilene, som om vinteren har en rekkevidde på 6-7 mil, uten ordentlig varmeapparat.

Den fungerer som en tilleggsbil i byen, men erstatter ikke behovet for en større bil for lengre reiser. 

Derfor er det viktig at staten legger til rette for bedre miljømessige valg, og da blir bilene naturlig nok dyrere.

Vi kan ikke ha en elbilpolitikk som er drevet av misunnelse og forenklede regnestykker.

Eller for å si det med Venstre-politiker Abid Raja: - Så lenge rare folk med en alternativ livsstil kjørte rundt i disse Think-bilene, var det greit. Men når du har strøket skjorte, pene sko og kjører Tesla som elbil, vekker det misunnelse. Men realiteten er at hadde vi ikke hatt dagens elbilpolitikk, ville ikke den nye teknologien blitt drevet frem. Nå kommer Jaguar, Audi, Toyota og alle sammen, sier Raja til Dagens Næringsliv.

Vi kan lage et annet regnestykke - nemlig hva staten vil bruke av penger på å å rense utslippene fra den konvensjonelle bilparken.

  • Ifølge Transportøkonomisk institutt koster eksempelvis elsykkelstøtte i Oslo 5.000 til 8.000 kroner per redusert tonn CO2.
  • Ifølge Statistisk sentralbyrå slipper veitrafikken ut 10 millioner tonn CO2 i året.
  • Hvis vi sier at rensing koster 5.000 kroner per tonn CO2, blir samfunnsregningen 50 milliarder kroner i året.

Det burde bekymre mer en noen luftige regnestykker og misunnelse mot Tesla X-eierne.

Hva mener du? Er det greit at staten gir avgiftslettelser til dyre elbiler, eller bør elbilene være billige og ukomfortable?

comments powered by Disqus
hits