Treningsdata er verdt milliarder

Nike+ har millioner av medlemmer, som frivillig deler data med treningsgiganten. (Foto: Nike).

Hver gang du starter en treningsapp, deltar du en milliardindustri for Apple, Adidas og andre giganter.

For noen uker siden feiret Nike+ tiårsjubileum, og i denne perioden har over 30 millioner joggere verden over kastet seg på bølgen.

Tjenesten er gratis,men du trenger en klokke eller en mobiltelefon for å registrere løpene dine. Og så kan du dele og utfordre løpingen med venner og ukjente verden over.

Baksiden er at du også kan levere fra deg data om hvor du er (du kan følges live), eller hvor du pleier å løpe. Og med moderne pulsklokker og smarttelefoner leverer du fra deg en rekke personlige data - vekt, puls, helse og treningsvaner.

For Nike har tjenesten vært en gullgruve. En av de mest lønnsomme erfaringene er hva folk faktisk bruker dyre joggesko til. Før Nike+ var sportsgiganten overlatt til gallupundersøkelser, men nå har de sensorer på en rekke bein. Og slik fant Nike ut at 70 prosent av kjøperne bare bruker joggeskoene til å gå med (noe som i neste omgang førte til en ny design tilpasset dette bruksmønsteret).

Nå har betalte sportsapper blitt en milliardindustri. Ifølge Statistas Digital Market Outlook har Adidas, Under Armour og Asics alene investert over en milliard dollar - eller 8,5 milliarder kroner - på sine apper.

- Det er en investering som ser ut til å være fornuftig. Å ha sin egen treningsapp gir ikke bare sportutstyrsleverandørene kontakt med millioner av sportsfans, det gir dem også et tonn av verdifull informasjon om dem, skriver Statista.

 

 

Det finnes en rekke ulike klokker og smarttelefonapper som registrerer dataene dine, og du kan velge å bruke tjenester som Runkeeper, Endomondo eller Strava. Markedsleder er Nike+, men det var inntil Apple selv valgte å inkludere en treningsapp i sin nye iWatch.

Etternølerne har brukt milliardbeløp for å redusere Nikes forsprang, og det har kostet flesk. Adidas betalte eksempelvis nesten 20 kroner per bruker da de kjøpte Runtastic i fjor høst.

Infographic: Sportswear Giants Stock Up on Fitness Apps | Statista
You will find more statistics at Statista

De fleste som trener aktivt og målbevisst, synes det er stimulerende å følge sin egen utvikling. For de aller fleste gjør det heller ikke så mye at Nike og Adidas etterhvert vet det meste om treningsaktiviteten - hvis det resulterer i tilbud om bedre sko og utstyr, tilpasset dine ferdigheter. Med sensorer i skoene er det ikke langt unna at du får beskjed om når de bør byttes ut - i en beskjed sendt trådløst fra skoen via treningsappen i telefonen og til leverandøren.

Du får en nyttig tjeneste, men selger deg samtidig til Adidas, Nike og Asics.

Hva mener du? Bruker du treningsapper, eller føler du at det går på personvernet løs å dele data som vekt, trening og treningsutstyr?

comments powered by Disqus
hits