Surpomp, tulling, tåpe, sinnamann


Miljøpartiet De Grønne vurderer å kutte sykelønn for alle som tjener over 270.000 kroner, men vil gi el-sykkel-støtte til skipsredere og millionærer. (Foto: Julie Ness, Miljøpartiet De Grønne).
 

Når de rødgrønne blir tatt med spanderbuksene nede, går venstresidens klakkører amokk.

Omtrent samtidig som det rødgrønne byrådet fjernet 13 sykepleiere fra et aldershjem, kom nyheten om at de har brukt fem millioner kroner til elsykkel-støtte til skipsredere, millionærer og andre samfunnstopper.

For å dokumentere galskapen i dette søkte jeg - og fikk - 5.000 kroner i støtte til å kjøpe el-sykkel. 

Og så skrev jeg en blogg om at jeg ikke vil bruke pengene: Ute og el-sykler på Oslos regning

Da gikk de rødgrønne støttespillerne i svart.

Arbeiderpartiets miljøpolitiske talsperson, Andreas Halse, ble rasende: - Du er ikke en imponerende person fordi du gjør et stunt ut av å søke om penger du ikke burde få. Da er du bare en tåpe som sørger for at penger ike går til noen som faktisk har nytt av det. Det er ikke noe å skryte av, sa Arbeiderparti-politikeren.

Siden har jeg ikke hørt noe fra Arbeiderpartiet, så da får jeg anta at det er ok å betegne meningsmotstandere som «en tåpe».

Lederen for Bjerke SV ble også rasende, til tross for at han ikke hadde satt seg inn i saken og fått med seg at jeg ikke ville bruke pengene: - Grafser han til seg pengene sjøl, kan han like gjerne bare holde kjeft, sa Bjerke SVs leder Bjarne Kristoffersen til Dagbladet.

Kristoffersen arbeider for øvrig i SVs stortingssekretariat.

Les saken: Ap og SV er rasende på Nettavisen-redaktør: - Du er en tåpe

Generalsekretær Christian Steel i Samarbeidsrådet for biologisk mangfold synes at «surpompen» er et velegnet ord.



I dag er det samfunnsredaktør Irene Halvorsen i Dagsavisen  som kaster seg på: «For en tulling» og «sinnamenn» er hennes attest.

Nå er det ikke noe nytt at folk tyr til skjellsord når de er tomme for argumenter. I så måte er Irene Halvorsens kommentarartikkel betegnende. Hennes fremste argument for elsykkel-støtten er at man allerede bruker penger på mye annet dumt, for eksempel el-biler.

For å ta det med teskje:

  • Elsykkel-støtten er miljømessig udokumentert fordi det like gjerne er gående og tråsyklister som bruker ordningen.
  • Den kommunale støtteordningen på fem millioner kroner er utformet slik at den gir mest til de rike som har råd til de dyreste el-syklene.

Dagsavisens kommentator leverer selv (uten å forstå det) et bevis på det første. Som hun skriver: - Selv var jeg for sent ute, men så sykler jeg jo allerede året rundt.

Hun ville altså ha inntil 5.000 kroner fra kommunen for å skifte fra tråsykkel til el-sykkel.

 

 

Støttespillerne sliter med å forsvare at de kommunale millionene går til velstående personer, men mener at de burde ha skamvett til ikke å søke på ordningen. Det er for lettvint. Hvis Byrådet ønsker at el-sykkel-støtten skal være sosialt treffsikker, så må de ta bryet med å gjøre den behovsprøvd. Et utvalg i Miljøpartiet De Grønne vil eksempelvis redusere sykelønnen for alle som tjener over 270.000 kroner.

Det interessante med reaksjonene er hvor frikoblet venstresidens klakkører er fra folk flest. Støtten har nemlig vært massiv og hjertelig fra vanlige folk som skjønner hvor dårlig gjennomtenkt el-sykkel-støtten er.

Velgerne er opptatt av at offentlige penger skal brukes med vett og forstand, ikke på symbolordninger som kommer rett fra en studiesirkel. Derfor reagerer de på at byrådet kutter i sykehjemstilbudet, og deler ut millionstøtte som går til skipsredere, millionærer og andre samfunnstopper.

Venstresiden blir ofte anklaget for å kaste penger på et problem, i stedet for å løse det. Min påstand er at de fem millionene til el-sykler ikke vil ha noen som helst betydning for miljøutfordringene vi er oppe i.

At ikke Irene Halvorsen forstår dette, er forståelig. Hun arbeider i en avis som overlever på over 40 millioner kroner i årlig statsstøtte, vernet av de rødgrønne, og Dagsavisen betaler ikke fem øre i moms.

Når du lever av offentlig støtte blir du naturlig nok heller ikke så kritisk til offentlig ressursbruk.

Slik blir fremtiden med Miljøpartiet De Grønne

Slik blir fremtiden med Miljøpartiet De Grønne -Leste du egentlig partiprogrammet?

Posted by NRK Satiriks on 16. september 2015

Hva mener du? Er man en surpump, tåpe, tulling og sinnamann når man kritiserer Miljøpartiet De Grønne, eller er elsykkelstøtten latterlig?

comments powered by Disqus
hits