De Grønne puser ikke med bilister

kommentarer
kommentarer
Kommentarer


Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, forsvarer seg med at de vil prioritere kollektivreisende, fotgjengere og syklister. (Foto: Miljøpartiet De Grønne).

 

Byrådet i Oslo stengte 120 parkeringsplasser for å brøyte én centimeter snø i sykkelfeltet.

- Vi er her for å redde verden, ikke puse med folk, svarer talsperson Hulda Holtvedt i Oslo Grønn Ungdom.

Les saken: Oslo Grønn Ungdoms talsperson: - Vi er ikke her for å puse med folk

Med 26.000 stemmer og 8,1 prosents oppslutning har Miljøpartiet De Grønne fått makt i hovedstadens såkalte byregjering.

Den bruker de til å gjøre livet surt for bilistene, slik de for såvidt også lovet før valget.

Den 11. januar i år innførte Byrådet nye regler for parkering på kommunale veier.

Nå må man betale avgift frem til klokken 20.00 om kvelden, og p-avgiften ble økt med 50 prosent innenfor ring 1.

- Det virker som om vi ikke har noe vi skulle ha sagt. Dette er en slags mobbing av bileiere, sier kafeeier Hege Mentzoni Jankowsky til Osloby.

Les saken på Osloby: Kraftig reaksjon på nye parkeringsbestemmelser i Oslo

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, forsvarer seg med at de vil prioritere kollektivreisende, fotgjengere og syklister.

Det er altså for disse gruppene man har laget en ordning hvor folk må ut og flytte bilen og betale to timer parkering etter arbeidstid.

Sannsynligvis er det også av hensyn til syklistene at Byrådet i helgen stengte parkeringsplasser i Ullevålsveien, Sognsveien og Akersgata fordi det var meldt snø.

Og da forbannede bilister reagerte, fikk de svar på tiltale:

 De politiske motstanderne lot seg ikke be to ganger, og et bilde av «Byregjeringen» gikk sin seiersgang i sosiale medier.


«Byregjeringen» i Oslo, slik Johan Morten Nome og Jarle Aabø ser den.

 

Miljøpartiet De Grønne skal ha ros for at de kjører rett frem samme hvem de støter på, og at de er konsistente på hva de lovet før valget - og hva de leverer etterpå.

Men de skal huske på at 92 prosent ikke stemte på partiet, og at godt over 300.000 stemmeberettigede valgte å legge en annen stemmeseddel i valgurnen.

At Miljøpartiet De Grønne har fått så mye makt, skyldes at de kom på «vippen» etter valget - ikke at de har oppslutning hos velgerne til å stenge parkeringsplasser på grunn av en værmelding.

Foreløpig består kollektivpolitikken av forbud, og ikke av incitamenter (hvis vi da ikke tar med 5.000 kroner i støtte til folk som vil kjøpe el-sykkel).

Det er langt igjen til neste kommunevalg, men foreløpig har Miljøpartiet De Grønne innfridd forventningene - både hos tilhengerne og motstanderne.

Hva mener du? Er det riktig at Miljøpartiet De Grønne ikke skal puse med privatbilistene?

comments powered by Disqus
hits