Ap-mannen mot «koko-Høyre»


Pressesjef i Vegdirektoratet, Kjell Bjørn Vinje (i midten) reagerer på at regjeringen vil ha æren for veiinvesteringer. Vinje er svoren Arbeiderparti-mann, ifølge bilder og meldinger han selv har delt offentlig. (Foto: Twitter/Instagram).

 

Her er Ap-mannen som ikke lar seg hemme av forventninger om at folk i byråkratiet bør opptre politisk nøytralt.

De siste ukene har det vært omfattende omtale av kommunikasjonssjef Anne Marie Storli i Samferdselsdepartementet, som falt ut med samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen.

Sentralt i saken har vært påstander om at hun ikke ville delta i politisk markedsføring.

Les bloggen: Umulig å bli kvitt embedsmennene

Les Nettavisen mener: Her er e-posten som kan «frikjenne» Solvik-Olsen

Nå har hun byttet jobb og gått til Statens Vegvesen.

Der er hun blitt nær kollega med pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet. Den ivrige Ap-sympatisøren har til nå ytret seg 16.200 (!) ganger på Twitter, og kaller seg for «høyrøstet sunnmøring og ihuget antirasist».

En gjenganger i de offentlige meldingene til  Kjell Bjørn Vinje er oppgjør med det han kaller «koko-høyre» og ikke minst Fremskrittspartiets statsråder i regjeringen.

På denne bakgrunn er det interessant å lese samme Vinjes involvering i oppslaget lørdagens utgave av Dagens Næringsliv, der det fremgår at Vegdirektoratet var misfornøyde med at samferdselsmininster Ketil Solvik-Olsen (Frp) ville ha positiv profilering for milliardøkningene i investeringene til vei og asfalt.

Som det heter på forsiden (se illustrasjon): «Vegdirektoratet måtte gi fra seg infojobben - Frp tok æren for ny asfalt».

Nå er det ikke akkurat noe nytt at statsråder ønsker profilering for hjertesaker.

Men det falt like fullt pressesjefen så tungt for hjertet at han sendte følgende epost: - Statsråden har talt. De vil ha «politisk utrulling» av asfaltlister og -kart, skrev Vinje til sin kolleger i april i fjor, ifølge Dagens Næringsliv.

Med et budsjett på over 50 milliarder kroner er Statens Vegvesen og Vegdirektoratet stort og viktig for «bilpartiet» Fremskrittspartiet. De siste årene er bevilgningen økt radikalt. I følge Statens Vegesens egen årsrapport er bevilgningene økt fra 15,9 milliarder (2012) til 23,5 milliarder i 2014. 

Men hvis vi ser på pressesjefens ytringer, har ikke Fremskrittspartiet og Høyre noen stor fan i pressesjefen i Statens Vegvesen.

Man skal lete med lys og lykte for å finne en eneste positiv betraktning om noen av Frps politikere på pressesjefens Twitter-konto.

Om han ikke har så mye godt å si, sitter de negative karakteristikkene løsere.

Som det fremgår av ytringen før valget, er det ikke «hjertevarme, engasjement og handlekraft» pressesjefen i Statens Vegvesen tenker på når han ser på statsminister Erna Solberg og finansmininster Siv Jensen.

Dette er forøvrig bare småtteri i forhold til hva Sylvi Listhaug har fått gjengjelde.

Skal vi tro pressesjefen i Statens Vegvesen, var det panikk som drev Siv Jensen og Erna Solberg til å bruke sine jule- og nyttårsintervjuer til å snakke ned Arbeiderpartiet, fremfor å snakke om egen politikk.



Derimot er pressesjefen i Statens Vegvesen raus med rosen til egne partimedlemmer i Arbeiderpartiet - og tilsvarende skarp mot kritikerne av hans parti eller hans synspunkter på innvandring:

Riktignok er ikke vi som er uenig med ham de verste i hele verden. Det er tross alt folk som er verre enn undertegnede, Kjetil Rolness og Jon Hustad - men da må vi til USA:


Men alt er ikke trist. Da Arbeiderpartiet gjorde et brukbart lokalvalg, ble pressesjefen begeistret.

I kampen om asfalt-PR valgte altså Samferdselsdepartementet (SD) og statsråd Ketil Solvik-Olsen å gjøre jobben selv, og ikke overlate skrytet til den trofaste Arbeiderparti-mannen. Det gikk ikke så bra, mente Vinje.

- Fjorårets utrulling av asfaltlistene i SD-regi var en fiasko - vurdert etter de fleste parameter: laber medieomtale, tam tone/tendens i oppslagene og rotete avsender-identifisering (lokale stortingsrepresentanter, og ikke Vegvesenet/fylkeskommune, skriv Vinje i en epost, ifølge DN.

Det hører med til forhistorien at da Vegdirektoratet selv stod for informasjonen i 2013, fikk de kritikk fra daværende samferdselspolitiske talsmann i Frp, Bård Hoksrud, for sin konsulentbruk.

Dengang fikk Statens Vegvesen følgende oppslag i VG: Vegvesenet bruker mer på konsulenter enn på asfalt

Det fremgår av oppslaget at Statens vegvesen brukte 2,4 milliarder kroner på konsulenter og kun 0,8 milliarder på ny asfalt.

- Når aktiviteten øker, så øker også bruken av konsulenter, var svaret fra pressesjef Kjell Bjørn Vinje.

Som Twitter-medlem er det ikke noe å si på aktiviteten til pressesjefen. Han ble medlem omtrent samtidig med Statens Vegvesen, men har nesten klart å holde følge med etatens 7.300 ansatte.

Siden mars 2009 har Statens Vegvesen publisert 17.400 twitter-meldinger, mens den ivrige pressesjefen har ytret seg 16.200 ganger - men altså uten å finne grunn til overdrevet ros av Høyre og Fremskrittspartiet. 

Da Petter Batta i Huseiernes Landsforbund gikk ut mot eiendomsskatten, var han omdømmemessig «en dyr mann for huseierne», ifølge PR-eksperten i Statens Vegvesen.

Høyres stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde (kjent som bloggeren Vampus) er «nok en blek @Høyre-dame med pene sko».

Mens et innlegg fra professor Janne Haaland Matlary «lukter det brunt av».

- Arbeidsgiver bør ikke belastes for mine private ytringer! skriver pressesjefen klokt nok i bruksanvisningen på sin Twitter-konto.

Så da er det jo pussig at ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å bruke Statens Vegvesen og pressesjef Kjell Bjørn Vinje mer!

comments powered by Disqus
hits