Stortingsgarasjen bør stenges først


Stortingsgarasjen med 200 parkeringsplasser under nasjonalforsamlingen, bør være den første garasjen som stenges hvis de rødgrønne skal forby bilkjøring i Oslo sentrum. (Foto: Google Streetview).


Hvis den rødgrønne byregjeringen skal forby biler i Oslo sentrum, bør Stortingsgarasjen stenges først.

Om fire år skal Oslo sentrum være bilfritt, ifølge Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne.


Oslos påtroppende ordfører Marianne Borgen (SV), byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byrådsleder Lan Marie Ngyyen Berg (Miljøpartiet De Grønne) vil forby bilkjøring i Oslo sentrum. Skal det gjelde Stortinget også?

 

Nøyaktig hva bilforbudet skal innebære, er uklart:

  • Det blir neppe forbudt å kjøre varer inn til butikkene i sentrum.
  • Hva med beboerne - skal de få kjøretillatelse og beholde sine parkeringsplasser?
  • Og ikke minst - skal alle garasjene innenfor Ring1 stenges?

Det siste er interessant, ikke minst fordi Stortinget må være i denne kategorien.

Under nasjonalforsamlingen ligger Stortingsgarasjen, med sine 200 parkeringsplasser.

Da Stortingsgarasjen stod ferdig i 1988, kostet den 124 millioner kroner med datidens kroneverdi. Omregnet til dagens priser tilsvarer det 220 millioner kroner, eller rundt 1,1 millioner kroner per parkeringsplass.

Allerde da Stortingsgarasjen ble bygget, ble politikerne kritisert for å bevilge seg selv goder.

Det fikk byggeprosjektets leder, daværende stortingspresident Jo Benkow, til å tenne: - Jeg innrømmer at jeg ble kraftig irritert da byggekostnadene ble sammenlignet med hvor mange sykesenger man kunne bygd for beløpet, sa Benkow da garasjen ble åpnet i oktober 1988.

Lederen av Stortingsets næringskomité, Geir Pollestad (Sp), har liten tro på om tiltaket er mulig å gjennomføre: - Må bli vedlig dyrt å flytte nedkjøringen til stortingsgarasjen utenfor Ring 1. Og vi vil jo alle at Rasmus (Hansson, red.anm.) skal komme seg på jobb, skrev han på Twitter, og siktet til Rasmus Hanssons private SUV.

 

Til Dagsavisen utdyper han kommentaren: - Dette var mest ment som en spøk, men det vil nok bli en krevende øvelse å stenge av biltrafikken i Oslo sentrum, og ikke minst avgjøre hva som er nyttetrafikk og hva som ikke er det, sier Pollestad.

 

Handelsstanden i Oslo synes ikke det er like morsomt. De oppfatter handel, overnatting og service som nyttetrafikk - og ser en viss nytte i at kundene kommer seg frem til butikkene i sentrum, og ikke bare til kjøpesentrene utenfor sentrum.

I saker som handler om liv og lære, er det viktig at politikerne går foran som et godt eksempel. (Foto: Stortinget).

I slike saker er det viktig at politikerne går foran som et godt eksempel, og ikke trer regler ned over alle andre. Stortinget var eksempelvis svært sent ute med å stenge sine røykerom, og nasjonalforsamlingen bør heller ikke ha privilegier som gir politikerne rett til å kjøre bil til jobb - mens alle andre blir nektet.

Min spådom er at «bilfritt sentrum» er en illusjon som aldri blir vedtatt. Unntakene vil være så mange, at forbudet mot bilkjøring bare til treffe noen ganske få. Og at Stortingsgarasjen aldri blir stengt.

Det blir nok «en krevende øvelse», for å sitere Geir Pollestad.

comments powered by Disqus
hits