Hvor mye taper du på å sitte i kø?

 
Sjeføkonom Steinar Juel mener at folk som står i kø, må få erstatning. (Foto: Nordea).

Sjeføkonom Steinar Juel i Nordea er så irritert på elbiler at han foreslår at de må betale folk som sitter i busskø.

Både busspassasjerer og vanlige bilister raser mot elbiler i kollektivfeltet.

Men de glemmer noen enkle fakta:

  • Elbiler er utslippfrie, og går på forurensningsfri norsk elektrisitet.
  • Tross fordeler kjøper de aller fleste fortsatt forurensende biler.
  • Det er ikke elbilistenes skyld at det er lange køer inn til Oslo.

Nordea-økonom Steinar Juel mener i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv at elbiler bør betale 240 kroner daglig i erstatning til busspassasjerer.

Nordeas sjeføkonom Steinar Juel er for øvrig bosatt i Sandvika, akkurat der konflikten mellom elbilister og andre er høyest i hele landet.

Les saken: Vil ha køavgift på elbiler

Det mest interessante med Juel innlegg er at han setter en verdi på folks fritid.

I hans regnestykke er ti minutters ekstra ventetid verdt 67 kroner per busspassasjer (tapt timelønn).

Det store spørsmålet er hvorfor ikke alle bensinbilistene også skal betale en køpris for at busspassasjerene må stå i kø? Deres bidrag til busskøene er vesentlig større enn de få elbilene.

Eller politikerne: Køer inn til Oslo er en konsekvens av dårlige politiske valg gjennom mange tiår. Hva med å gi alle som sitter i kø et kø-skattefradrag?

Elbil er eksempel på vellykket politikk, der incitamenter som avgiftsfrihet, gratis parkering og bruk av kollektivfelt har fristet bilister til å velge miljøvennlig.

 

Men selv om vi nå har passert 50.000 utslippfrie elbiler i Norge, kjøper fortsatt de aller fleste biler som skaper like mye kø - og som forurenser i tillegg.

Sjekk statistikken: CO2-utslipp for nye biler

 I april ble det solgt 12.782 nye personbiler i Norge.  Av dette var 1.975 biler uten utslipp.

Fortsatt er altså 4/5 av de nye bilene forurensende bensin- eller dieselbiler, så de som klager over gulrøttene for å kjøpe elbil «glemmer» at de aller, aller fleste ikke synes at de er sterke nok.

Les saken: Bilsalget i april

Transport er en av de største kildene for norske klimagassutslipp. Når det gjelder privatbilismen, er det vesentlig å få så mange som mulig over på elektriske biler eller hybrider - uten at de må ha en ekstra bil på grunn av rekkevidde.

Markedet er ennå ikke modent og teknologien har ikke kommet langt nok. Derfor har Norge vært et foregangsland for å stimulere til kjøp av elbler, og det har vært en suksess, selv om et er langt igjen.

Hvis det er riktig at verdien av ti minutter ekstra i kø er 67 kroner per busspassasjer, så kan man bare drømme om hva regnestykket betyr for de tusenvis av bilister som hver eneste dag stanger i kø inn E-18 fra Sandvika.

Den ventetiden blir normalt ikke tillagt verdi i samfunnsøkonomiske regnestykker fordi man mener at det bare er folks fritid som går tapt - og at den ikke har noen alternativ verdi.

Juel forutsetter at ti minutter tidligere på jobb også gir ti minutter ekstra lønn, mens virkeligheten for de fleste er at ti minutter i kø betyr ti minutter mindre fritid.

Men hvis Steinar Juel har rett i sitt regnestykke, ser plutselig økonomien for den nye vestkorridoren mellom Oslo og Sandvika helt annerledes ut.

Kanskje sjeføkonomen kan regne på det neste gang han sitter i bussen fra Sandvika og irriterer seg over elbilister?

#Elbil #Kø #Ventetid #Køavgift #Kollektivtransport #Stavrum #Nettpåsak

Hva mener du? Har tiden man må vente i kø i bussen eller bilen noen verdi, eller bør politikerne se bort fra det tidstapet i sine vurderinger?

comments powered by Disqus
hits