Få fingeren ut, Solvik-Olsen!


Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må få fingeren ut og lage regler for parkeringsbransjen. Foto: Samferdselsdepartementet.

I åtte år har Samferdselsdepartementet somlet med å lage regler mot vill vest i parkeringsbransjen. I mellomtiden flår bransjen kundene med skyhøye bøter for bagateller.

I april 2006 uttalte daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete at det «er viktig å få til felles og enklare regelverk som gjeld både offentleg og privat parkeringsverksemd».

Siden har intet skjedd, og det har vært fritt frem for de useriøse aktørene i bransjen å plyndre kundene.

Les saken: - Useriøse aktører kan holde på som de vil

Her er ministrene som ikke har løst saken:

  • Liv Signe Navarsete (2005-2009).
  • Magnhild Meltveit Kleppa (2009-2012)
  • Marit Arnstad (2012-2013)
  • Ketil Solvik-Olsen (2013- )

Les bloggen: Plyndring og parkering

Ifølge Forbrukerrådet er bare en fjerdedel av parkeringsbransjen med i tvisteordningen Parkeringsklagenemnda.

For kundene til resten av selskapene er rettsapparatet eneste utvei dersom man mener seg urettferdig behandlet.

Selv om bare 1/4 av bransjen er med, så mottok Parkeringsklagenemnda i fjor 3.599 klager, noe som er 468 klager mer enn året før.

De store aktørene Q-Park AS og EuroPark AS fikk tilsammmen over 2.000 klager.

Se årsberetningen: Parkeringsklagenemnda 2013

Forbrukerrådet mener at det må være obligatorisk å være med i tvistordningen, og at den må baseres i lov og være uavhengig av bransjen.

Det er en god start å begynne for samferdselsmininster Ketil Solvik-Olsen, som nå har «arvet» denne saken.

Totalt er det snakk om mange penger: - Hvert år skrives det ut en halv million bøter av over 200 parkeringsselskaper, skriver fagdirektør for samferdsel, i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv.

Bøtene varierer kolossalt: Noen kommuner nøyer seg med 300 kroner, mens enkelte banditter i bransjen skrur prisen opp mot 900 kroner.

Det betyr at det årlig skrives ut bøter for 200-400 millioner kroner.

De seriøse har stengte anlegg, slik at du betaler riktig pris ved utkjøring. Da betaler du for tiden du har parkert, hverken mer eller mindre.

De useriøse gir deg skyhøye bøter for bagateller - for eksempel at du har glemt å trekke gratisbillett.

Jeg mener at tiden er overmoden for noen entydige regler:

  • Krev stengte anlegg og betaling i ettertid.
  • Innfør standard satser på ekstragebyr.
  • Lag graderte satser, slik at det blir symbolsk straff for bagateller.
  • Obligatorisk medlemskap i en offentlig klagenemnd.

Selskaper som ikke godtar disse reglene bør ikke ha rett til å utstede ekstragebyr etter eget forgodtbefinnende.

Det kan ikke være noen grunn til å bruke offentlige penger på å la slike aktører misbruke rettssystemet.

Så nå er det bare å få fingeren ut, Solvik-Olsen!

PS:

Det mange ikke vet, er at de private parkeringsselskapene kun kan gi ekstraregning til føreren av bilen - ikke bileieren.

Dersom du nekter å betale, kan du si at du lånte bort bilen til Edvardo Gonzales - en fyr du kjenner fra Buenos Aires.

#Parkering #Parkeringsklagenemnda #Q-Park #EuroPark #Stortinget #Samferdselsdepartementet #Bøter #Stavrum #Nettpåsak

comments powered by Disqus
hits