Blodpriser på Gardermoen


Staten og Avinor har ilagt de reisende en straffeskatt på 3,6 milliarder kroner til blodpris på servering. Foto: Espen Solli, Avinor.

 

Et glass øl koster 97 kroner på alle serveringsstedene på Gardermoen. Avinor har hovedansvaret.

Har du ikke merket deg navnet Select Service Partner (SSP), så kommer det snart til en kassalapp nær deg.

Selskapet har kjøpt retten til å ha monopol på serveringen på Oslo Lufthavn de fem neste årene for 3,6 milliarder kroner.

SSP har kjøpt seg et monopol og en lisens til å «drepe» kundene økonomisk med blodprisene.

Derfor koster en 0,6 l øl nesten 100 kroner, mens et glass rødvin koster 92 kroner.

Samme pris på alle restaurantene.

De har ulike navn (se bildet til venstre), men det er SSP som står bak.

Slik opptrer en monopolist.

Avinor har solgt flymatmonopolet til en internasjonal aktør som driver 400 flyplasskafeer og jernbanerestauranter i 30 land.

SSP-gruppen hadde i fjor et overskudd på 1,5 milliarder kroner.

Neste gang du betaler i dyre dommer for et rundstykke med brunost og et glass melk, så kan du tenke over hvorfor prisen er så høy.

I tillegg til at SSP skal tjene penger, så skal de også betale den dyre husleien til Avinor - eller altså staten.

Det er Samferdselsdepartementet som eier 100 % av aksjene, så politisk er det samferdselsmininster Ketil Solvik-Olsen som har ansvaret for at du nærmest blir plyndret mens du venter på neste fly.

Det er husleien til Avinor som gjør at Starbucks-kaffe på Gardermoen koster dobbelt så mye som den samme kaffen andre steder i verden.

SSP-sjef Morten Solberg Nilsen, som altså driver de fleste restaurantene og barene, er slett ikke enig i at 97 kroner per halvliter er dyrt.

- Vi er konkurransedyktige på pris mot Oslo sentrum og andre lufthavner, sier han til VG.

Han om det.

Konkurransedirektør Christine B. Meyer er på ingen måte fornøyd med mat- og drikkemonopolet, og har skrevet en artikkel hvor hun setter fingeren på poenget: - Konkurranse om markedet er ikke det samme som konkurranse i markedet, skriver hun.

- Alternativet ville vært å inngå kontrakter med flere leverandører og dermed fått konkurranse i markedet. Da ville det i kontraktsperioden kunne blitt konkurranse om å tilby øl og andre produkter til lavest mulig pris, skriver hun i Dagens Næringsliv.

Vi ser det samme for parkering og tax free-salg: Avinor selger retten til å drive monopol, og driverne tar ut monopolprofitt for å betale husleien.

Det er kundene som betaler, og de har ikke noe valg.

Sånn sett er samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen ansvarlig for en straffeskatt på reisende.

#OSL #OsloLufthavn #Avinor #SolvikOlsen #Samferdelsdepartementet #SSP #SelectServicePartner #Stavrum #Nettpåsak

comments powered by Disqus
hits