Milliardær inn for landing


Norwegians Dreamliner har foreløpig blitt et lite mareritt for selskapet.

Jeg har stor respekt for Norwegian og sjefen Bjørn Kjos. Men bør en milliardær klage på sine egne ansattes lønninger?

Flyselskapet Norwegian har hatt store problemer med sine nye Dreamliner-fly.

Passasjerer som har opplevd lange forsinkelser har latt harmen gå ut over de ansatte, og lederen for Norsk Flytekniker Organisasjon uttalte til Finansavisen at «her har Norwegian tatt en kalkulert risiko».

Det fikk Kjos til å se rødt, og han kalte fagforeningslederen inn på teppet med trussel om å få sparken.

- Det som overrasker meg, er at folk uttaler seg om ting de ikke har filla peiling på, sa Kjos om kritikeren, som altså er flytekniker.

I dag går Norwegians kommunikasjonsdirektør til frontalangrep på pilotene, og offentliggjør en liste over de mest høytlønte i selskapet - en liste som viser at administrerende direktør Bjørn Kjos ligger nede på 32. plass, med snaut 1,5 millioner kroner i årslønn.


Først tok han flyteknikerne, nå står pilotene for tur for Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Faksimile: Aftenposten.

Mange kan nok leve av en årslønn på 1,5 millioner kroner.

Men Bjørn Kjos har den fordelen at han i tillegg har Norwegian-aksjer for 1,8 milliarder kroner.

Skulle Kjos tjent like mye som pilot, måtte han arbeidet på selskapets topplønn i tusen - 1000 - år.

Men utspillet er neppe tilfeldig timet.

Norwegians lønnsoppgjør med pilotene startet i går, og pilotforeningens leder er oppgitt.

- Dette gir ikke en riktig oversikt over pilotenes lønn. Den viser blant annet diettgodgjørelse, som det er mye av i en pilots lønn. Men det er ikke en del av lønnen. Det gjennomsnittlige lønnsnivået for pilotene er langt lavere, sier Pilotforeningens leder Halvor Vatnar til Aftenposten.

Han mener at Kjos også bør kalle inn kommunikasjonsdirektøren på teppet, fordi hun «uttaler seg om ting hun ikke har filla peiling på».

Ledelsesekspert Elin Ørjasæther er kritisk til Norwegian-sjefen: - Kanskje han har vært leder så lenge at han har glemt vanlig folkeskikk, sier hun til Nettavisen NA24.

Å legge seg ut med både teknikerne og pilotene på to dager er tøft.

Men Bjørn Kjos blir en smågutt i forhold til Ryanairs Michael O'Leary.

- Jeg ønsket aldri å bli en pilot, slik som resten av horden av idioter i flybransjen.

- Vi sysselsetter noen late ******* som trenger et spark bak.

Her er Ryanair-sjefen i fri dressur: Micheal O'Learys mest minneverdige sitater

Ryanair har gjort det til nesten en sport å trakassere passasjerene med gebyrer for den minste feil.

Norwegian er også et lavprisselskap, men har norsk flagg og norske helter lakkert på flyet.

Å legge seg ut med nøkkelansatte samtidig som Norwegian sliter med sine nye fly, er i beste fall en farlig balansegang. 

comments powered by Disqus
hits