hits

Parkerings-plyndring

kommentarer
kommentarer
Kommentarer


Parkering er en uregulert milliardbusiness i Norge. Nordmenn flås med store bøter for bagateller.

I snart ti år har Samferdelsdepartementet arbeidet med å få orden på parkeringsselskapene.

Arbeidet er ennå ikke ferdig, til tross for at det er nokså enkle valg som må gjøres:

Hvem skal betale for en feilparkert bil?

Hvilken rett har tomteeieren til å kreve inn bøter?

Og kan de ta hva som helst i parkeringsbot?

Per i dag er det to helt ulike regimer som gjelder, avhengig av om du parkerer på en kommunal eller en privat parkeringsplass.

I Oslo får du 300 kroner i bot fra Oslo kommune hvis du står for lenge etter at parkeringstiden er utløpt. Det er irriterende, men en rimelig lærepenge.

Til gjengjeld kan kommunen tvangsinnkreve boten fra bileieren. Og med statens "torpedoer" på lag, får kommunen inn sine forelegg.

Står du på en privat plass, risikerer du bøter som nærmer seg 1.000 kroner. Ofte må du lese med liten skrift på et bortgjemt oppslag hva bøtesatsen er.

Det er kjent fra bransjen at mange tomteeiere opererer med avtaler som gjør at parkeringsselskapet i praksis lever av bøtene - ikke selve parkeringsleien. Og det er mange som har opplevd at parkeringsvaktene i praksis spaner på bilene for å slå til på minuttet etter at fristen har gått ut.

De store seriøse aktørene arbeider med å gjøre kontrollen automatisk, ved å ta betalingen ved utkjøring. Da slipper man bøter og betaler nøyaktig det det koster. Samtidig er det åpenbart bilføreren man treffer med slike ordninger.

Men fortsatt er det tusenvis av småplasser hvor det både er dyrt å parkere (det er greit - tilbud og etterspørsel), men uforutsigbart hva boten blir hvis man kommer for sent ut fra kino eller et møte. Slik kan det ikke vedvare.

Problemet for de private parkeringsplassene er at de ikke har adgang til å bøtelegge bileieren, men bare den som har parkert bilen. Et triks for å slippe unna er å forklare at man lånte bilen bort til en indisk kjenning med navn XXX som bor i Bombay. Værsågod, krev inn!

Det er syv år siden saken kom på bordet til daværende samferdelsesmininster, og et forslag om felles regler for parkering ble sendt ut på høring i 2009.

Her ser du saken: http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2009/felles-regler-for-parkering-skal-oke-bru.html?id=571342

Nå har vi fått relativt ny samferdselsmininster, og Marit Arnstad bør trekke denne saken opp av skuffen.

Den åpenbare løsningen er å sette et maksimumstak for parkeringsbøter som gjelder alle, uansett. Oslos nivå på 300 kroner er fornuftig. Nok til å svi, men ikke til å blø. Og dermed gir man også tomteeiere og private selskaper et incitament til å installere bommer og betalingsautomater slik at plyndringen opphører.

comments powered by Disqus