50 kroner for en bussbillett

Både samferdselsminister Marit Arnstad og byråd Ola Elvestuen ønsker seg flere kollektivpassasjer. Hvorfor vedtar da politikerne å heve satsene med tre ganger vanlig prisstigning - og straffer strøpassasjerer med 20 kroner i ekstraavgift for å betale på bussen? Foto: Berit Roald, NTB Scanpix.

Går du på bussen i Oslo for å kjøpe en enkeltbillett, må du ut med 50 kroner. Det er ren plyndring.

Å bremse og gasse samtidig er en velkjent politisk øvelse.

Ingen vet hvor mange milliarder kroner som går tapt fordi ulike offentlige tiltak virker mot hverandre.

Et ferskt eksempel er busstakstene i Oslo.

Både lokalpolitikere og sentrale politikere ønsker at folk som velger mellom å kjøre bil eller ta bussen, skal velge kollektivt.

Hvorfor straffes da de samme busspassasjerene med en straffeavgift på 20 kroner for å kjøpe billetten ombord?

De nye busstakstene krever 20 kroner ekstra hvis du vil betale kontant. Kilde: Ruter.

Det finnes mye forskning som viser at passasjerene ikke lar sin reiseadferd påvirke av små økonomiske gulrøtter.

Blir det snakk om store beløp, derimot, kan adferden påvirkes.

Slik prisene er på enkeltbilletter, vil det svært ofte lønne seg å bruke bil inn til sentrum på «strøreiser».

Du må riktignok betale bompenger, men hvis dere er et par som skal på kino og ikke er så komfortabel med å kjøpe billetten med en app på din iphone eller elektronisk reisekort, så straffer det seg å rusle til busstoppet og ta opp lommeboken på bussen.

Det er sikkert litt plunder for sjåføren, men ærlig talt: 20 kroner ekstra for å ta imot kontanter?

Tilbake til politikere og virkemidler.

Så godt som alle partier ønsker å flytte passasjerer fra bil til sykkel og kollektivtransport.

Men de samme politikerne er helt hjelpeløse i å finne tiltakene som får det til.

Oslo-politikerne klarer ikke å bygge sykkelveier, og nå velger man altså å øke kollektivsatsene med 3,3 prosent - eller tre ganger den vanlige prisstigningen.

Eller som det heter i Ruters begrunnelse for prisendringen: «Prisene på Ruters billetter justeres hvert år i takt med rammene satt for prisvekst på kommunal tjenesteyting i Statsbudsjettet. Prisøkningen totalt for Ruter i 2013 er i tråd med rammen på 3,3 prosent».

Ruters egne undersøkelser tyder på at kjernekundene i Oslo er svært godt fornøyd, men ikke i Akershus.

De som bruker buss og t-bane regelmessig, scorer svært høyt på tilfedshet. Det er fantastisk bra, og tyder på at elektronisk billettsystem og periodebilletter fungerer bra.

Men på ett punkt scorer Ruter dårligere enn sine europeiske kolleger, og det er på spørsmål om valuta for pengene.

Kun 37 % av kundene til Ruter mener at tjenesten står i stil med prisen, mot 55 prosent i Helsingfors og 44 prosent i Stockholm.

Ruter har altså mye å gå på i pris - og det før de satt opp prisene enda et hakk.

For selv om Ruter har 285 millioner reiser i året, så ligger beleggprosenten i snitt på kun 23,4 prosent - og kollektivandelen ligger flatt både i Oslo og Akershus de siste årene.

Derfor trenger Ruter 2,6 milliarder kroner i offentlige tilskudd for å gå rundt økonomisk.

Støtten er nesten halvparten av de totale kostnadene på 5,6 milliarder kroner, ifølge den siste årsrapporten, og det har faktisk blitt verre og verre de siste årene.

Du kan lese den her: Ruters årsrapport for 2011.

Inntrykket er at Oslo har en svært høy kollektivandel (riktignok med fall siste periode), mens Akershus ligger lavere.

Når stamkundene er fornøyde, må det bety at Ruter stort sett har et tilbud som  er greit nok for den jevne pendler.

Men om andelen skal ytterligere opp, må Ruter tiltrekke seg nye - og sporadiske - kunder.

Og da kan ikke en prisøkning på tre ganger vanlig inflasjon, og 20 kroner i straffeavgift for å betale med koontanter på bussen, være riktig vei å gå.

Med andre ord: Nok et eksempel på at politikerne gjør vedtak som virker mot sin hensikt.

Motbør på Twitter: Mange passasjerer hater kontantbetaling.

PS: De første reaksjonene på denne bloggen på Twitter tyder på at stamkundene ikke har noe imot at strøkunder som vil betale kontant, straffes på pungen.

Håndtering av kontanter sinker bussen betydelig. Fornuftig å gi incentiver til forhåndbetalt/elektronisk billett, mener Lars Hellemo.

Mens «Flode» mener at det er «greit å ta betalt for de idiotene som vil betale cash».

Så da så.

 

comments powered by Disqus
hits