Kniven på strupen i SAS

SAS-direktør Rickard Gustafson har en uke på seg for å få med seg fagforeningene. Foto: Scanpix.

De SAS-ansatte har kniven på strupen: Godta lønnskutt eller så kjører vi selskapet til skifteretten.

Flyselskapet SAS er finanslivets skrekkscenarie.

Høykostselskapet presses av glefsende konkurrenter, men er lammet av fagforeningstrøbbel og et salig lappeteppe av eiere, med de tre nordiske statene i spissen.

Legg til at sjefsjobben og styrevervene har gått på omgang mellom eierstatene, og man får et bilde av et selskap uten styringsfart.

Mot denne bakgrunnen er det imponerende at SAS-direktør Rickard Gustafson har fått eierstatene og et enstemmig styre med på en kriseplan det lukter svidd av.

Oppsigelser, lønnskutt og bort med pensjonsavtaler, er stikkord som de rødgrønne regjeringene i Norge og Danmark åpenbart har stilt seg bak.

Uten disse kuttene får ikke SAS låne de 3,0 milliarder kronene som bankene og de største aksjonærene har stilt seg bak.

Knallhard lut må til for å redde selskapet.

I tillegg til å sparke minst 800 ansatte skal de resterende ansatte 15 prosent ned i lønn, i følge spareplanen.

Nå har fagforeningene en uke på seg til å akseptere kriseplanen eller risikere å miste jobben.

Det kommer garantert kritikk fra høyresiden mot næringsminister Trond Giske for at den norske staten garanterer for 25 prosent av lånene, og fagforeningene vil kritisere presset mot tariffavtaler og avtalte ytelser.

Etter min mening er kritikken uberettighet.

Det store problemet er at Norge, Sverige og Danmark ikke for lenge siden har solgt seg ut av SAS.

Men når de første er aksjonærer, må de oppføre seg som ansvarlige eiere.

Og da er det helt legitimt å forsøke å redde sine verdier - og kreve at de ansatte bidrar.

I kulissene er det mange som spår at SAS er dømt til konkurs, og at nye penger fra statene kun er kunstig ånderett.

Så ille er det neppe, og man skal ikke glemme at mange aktører tjener på å svartmale - enten det er flykonkurrenter eller opposisjonen som vil score politiske poenger.

SAS la frem regnskapet for årets ni første måneder i dag. Det viser at omsetnignen har økt fra 26,5 til 27,3 milliarder norske kroner, med et resultat såvidt på plussiden. Det betyr at selskapet har tatt igjen milliardunderskuddet i årets fire første måneder.

SAS har store utfordringer, men går spareplanen og salgsplanen igjennom har flyselskapet bedret sine muligheter til å overleve radikalt.

I så fall bør de nordiske statene benytte sjansen til å komme seg ut av flybransjen.

Det er uansvarlig å kaste kortene midt i krisen, men tiden er for lengst forbi for statlig eierskap av flyselskaper.

 

 

 

 

comments powered by Disqus
hits