Livet ditt er verdt 30 millioner

Finansmininster Sigbjørn Johnsen har fått noe å tygge på. Foto: Esben Johansen.

Noen har satt en prislapp på 30 millioner kroner på hodet ditt. Det kan føre til flere og bedre veier i sentrale strøk.

I forslaget til Nasjonal transportplan foreslår regjeringen å bruke 22 milliarder kroner i året på vei.

Men hvorfor velger politikerne å bygge broer og tunneler dit «ingen» bor - fremfor å bygge ut veinettet utenfor de store byene?

Svaret ligger blant annet i hvordan man beregner samfunnsøkonomisk nytte.

Nå har åtte fagfolk laget nye kalkyler, men ikke tro at vi får mer vei av den grunn: - Nye analyser påvirker ikke budsjettrammene, advarer finansminister Sigbjørn Johnsen.

Her kan du se hvordan regjeringen vil bruke pengene: Nasjonal transportplan 2010 - 2019

Johnsen har rett i at det alltid vil være en grense for hvor mye penger vi vil bruke på vei. Men samtidig er det viktig å sikre at vi prioriterer de viktigste veiene først.

Nå har et ekspertutvalg ledet av NHH-professor Kåre Petter Hagen laget et nytt verktøy for slike valg.

Dette er hovedpunktene:

  • Verdien av et spart liv settes til 30 millioner kroner (barn er verdt 60 millioner).
  • Ekspertuvalget senker krav til avkastning, og utvider tidshorisonten fra 25 til 40 år.
  • Ekspertene setter også høyere verdi på spart tid  og ringvirkninger av ny vei.

Samlet gjør dette at veibygging i sentrale strøk vurderes som lønnsomme enn tidligere.

Men finansmininsteren akter ikke å gi økonomene tømmene: - Skjønn og politiske hensyn, for eksempel distriktspolitikk, må vi ha på toppen, sa han da han fikk rapporten.

Ekspertutvalgets leder Kåre Petter Hagen mener at kravet til samfunnsøkonomisk avkastning har vært satt alt for høyt. Dermed gir den annerkjente samfunnsøkonomen indirekte støtte til bilaksjonister som mener at vi bygger for lite vei.

Hovedendringen nå er å sette høyere verdi på nytten veien får for trafikantene. Det er nok i tråd med folks egen oppfatning. Det koster å sitte i kø. Tid er penger og bedre veier gir høyere produktiviteten for den enkelte og for arbeidsgiverne.

Hvorfor et barn er verdt 60 millioner og en voksen liv er verdt 30 millioner, kan sikkert diskuteres.

Men ved å sette en høy og økende verdi på sparte menneskeliv kan investeringer i sykkelveier og midtdelere bli mer lønnsomme enn de til nå har vært vurdert som.

Det er bra.

Så kan vi håpe at politikerne lytter litt mer til samfunnsøkonomien og litt mindre til eget politisk skjønn neste gang de skal velge mellom en bro eller en tunnel der «ingen» bor - fremfor å løse trafikkproblemene som vil tårne seg opp i Oslo-området de neste tiårene.

comments powered by Disqus
hits