hits

Bompenger uten å bygge vei

kommentarer
kommentarer
Kommentarer

Samferdselsministrene Liv Signe Navarsete og Magnhild Meltveit Kleppa har regjert i store deler av en periode hvor bompengene er tredoblet - og Norge fortsatt har dårlig veistandard. Foto: Kommunaldepartementet.

Opptil 150 kroner for hver passering må norske bilister betale i stadig flere bompengestasjoner. Nå har dette landeveisrøveriet tatt fullstendig overhånd.

Den norske staten har over 3.000 milliarder kroner på bok og statsformuen er nok til å betale de veiprosjektene som trengs. Likevel har det jevnt og trutt sneket seg inn en ekstraskatt på norske bilister.

Før var bompenger et spleiselag hvor bilistene tok sin del av regningen for å få raskere veiutbygging. Men i det siste har vi sett eksempler på rent landeveisrøveri:

  • Ved Lillesand stenges E18 med bom for hente inn penger til å planlegge en vei mellom Tvedestrand og Arendal.
  • Oslofjordtunnelen er ferdig nedbetalt, men der vil Vegdirektoratet la bommene stå for å betale en ny tunnel.
  • I Drammen og i Oslo vurderes det å innføre bompenger som skal gå til buss.

Les også: Vil kreve bompenger tross betalt tunnel

Les også: Krever bompenger før de vet om veien blir bygget

De stadig mer utspekulerte prosjektene ødelegger all tillit til at bompenger finansierer veier som kommer bilistene til gode. I praksis har det blitt en straffeskatt som går «under radaren» - bompenger er ikke med i Finansdepartementets oversikt over særavgifter i Norge.

Men tall fra Vegdirektoratet viser at det har eksplodert: Målt i 2010-kroner har bompengene økt fra 2,4 milliarder kroner i 2000 til 6,7 milliarder kroner i 2010.

Vi snakker altså om en tredobling!

Strømmen av protester tyder på at bompengeiveren har gått for langt. Bilistene finner seg ikke å betale penger for veier de ikke får.

Bilistene ved Lillesand skal betale for en vei som hverken er planlagt, vedtatt eller prioritert i Nasjonal Transportplan til 2023. Det finnes med andre ord ingen forpliktelser eller føringer til at veien skal bygges på de ti neste årene, og hvis den noensinne bygges - så er det flere mil unna der bompengene kreves inn. Det er direkte frekt.

Bilistene skal altså betale for en vei langt unna, ute i det blå. Det synes samferdselsminister Magnhild Meltvedt Kleppa er fint, og sier at «fylkeskommunen her har tatt et aktivt grep for å posisjonere seg i en kø».

Her er listen over norske bomprosjekter: Opptil 150 kroner per passering

Prinsippielt er bompenger en fornuftig metode som sikrer at de som bruker veien også er med på å betale den. Spesielt fornuftig er såkalt køprising hvor bilister som alternativt kunne brukt kollektivtransport eller sykkel, må betale ekstraregningen for å dimensjonere veinettet for å ta unna rushtrafikken.

Men bompenger må være øremerket for ny og bedre vei der de kreves inn. Regelen må være først å låne penger og bygge veien, så kreve inn bompenger til veien er nedbetalt, og deretter rive bommen.

Men eksemplene vi nå ser - hvor bilistene blir krevd for penger til veier som hverken er planlagt eller besluttet (Lillesand), ferdig (Oslofjordtunnelen) eller går til buss og tog (Oslo og Drammen) er en ren straffeskatt.

I andre sammenhenger er det forbudt å kreve penger for en vare man ikke får.

Det er en god regel for bompengeprosjekter også.

comments powered by Disqus