hits

Forby sykling i veibanen

Hver morgen sykler mange i veibanen på E-18, til tross for at det er en skjermet sykkelssti til høyre for gjerdet på bildet. Foto: Berit Roald, Scanpix.

Hver dag risikerer syklister livet i veibanen der det går sykkevei ved siden. Det bør være forbudt.

Å sykle på jobb er miljøvennlig og sunt, derfor bør politikerne prioritere nye gang- og sykkelveier.

Men det er ingen grunn til å støtte egoistiske racersyklister som ikke kan holde seg på sykkelveier i rushet.

- Det er livsfarlig, det de holder på med. De risikerer livet, sier en bussjåfør Aftenposten har snakket med, under tittelen «Tour de fryktløs».

Scenen gjentar seg hver morgen og ettermiddag, både på Mosseveien, i Nittedal og på innfartsveiene til de fleste store norske byene.

En enkel og god løsning er å skilte med sykling forbudt på strekninger hvor det er alternative sykkelveier.

Til tross for sykkelveier, velger de hissigste syklistene å legge seg i veibanen.

Det er livsfarlig for dem selv, og det senker farten for busser og bilister på vei til jobb.

- Enkelte steder er det så smalt at busser og trailere må krysse den doble gule stripen og kjøre over i motsatt kjørefelt for å passere syklister som ikke holder hastigheten. På det smaleste er det bare centimetre mellom syklist og murvegg - og syklist og motorkjøretøy, skriver Aften.

Det er en beskrivelse jeg kan underskrive. Det er dessverre en enkel spådom at det kommer til å skje ulykker hvis ikke noe blir gjort.

Per i dag gjør ikke syklistene noe ulovlig, selv om det er kriminelt dumt. Veitrafikkloven gir sykister samme rettigheter som biler, dersom det ikke er skiltet annerledes.

Her må Statens vegvesen våkne.  En enkel og god løsning er å skilte med sykling forbudt på strekninger hvor det er alternative sykkelveier.

Sykling må stimuleres, men den bør foregå isolert fra biltrafikken. Først og fremst av hensyn til syklistenes sikkerhet, men også for å sikre at rushtrafikken med kollektivtransport foregår raskt og smidig. Det er hull i hodet når 50 passasjerer i en full buss må snirkle seg inn hovedveien til en norsk by bak en overivrig Birken-entusiast.

Syklistene har all  grunn til å være misfornøyd med sendrektige politikere som bygger ut sykkelveier med museskritt.

Til gjengjeld må syklistene finne seg i å bruke sykkelveier når de finnes - spesielt i rushtrafikken.

Det blir ikke noe dårligere trening om man bruker et minutt eller to lenger tid på jobb.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar