hits

Leserne flykter fra papiravisene

VGs Bernt Olufsen opplevde fall over hele linja i fjor. Foto: Heiko Junge, Scanpix.

Tross milliarder i årlig statsstøtte, så flykter leserne i alle aldersgrupper fra papiravisene. Det blir stadig dyrere for staten å sponse informasjon på papir når leserne vil ha det på nett.

Det er alltid interessant å se papiravisene skrive om seg selv. Tross dramatisk leserflukt virker det som om det går riktig så bra.

Økning og økning, fru Blom.

- Bare Aftenposten øker. Alle de 18 største papiravisene i Norge taper lesere, skriver Aftenposten.

- Stabilt i Dagsavisen, skriver Dagsavisen.

Dagens Næringsliv finner bare grunn til å nevne egen avis i en oppramsing i et tosiders oppslag om at «Leserhester dropper papir».

Det er kanskje litt påfallende når DN i år har mistet en av ti daglige lesere på ett år!

Sannheten er at leserflukten fortsetter med ny styrke. Og det finnes finnes ikke ett eneste unntak blant landets største aviser.

Du finner en presentasjon for alle papiravisene her: Tilbakegang

Her kan du se tallen for hver enkelt: Total oversikt for alle målte papiraviser

VG har eksempelvis mistet 137.000 daglige lesere fra i fjor til år.

 Og de som leser Aftenpostens tittel om økning, blir kanskje overrasket når galluptallene viser at Aftenpostens hovedutgave har falt fra 731.000 til 695.000 lesere - eller rundt fem prosent - på ett år. Faktisk faller alle papirproduktene til Aftenposten.

Stabilt og stabilt, fru Blom.

Veldig stabilt er det ikke i Dagsavisen heller, når vi ser på tallene. Når du har 113.000 lesere, så er ikke et fall på 2.000 fra ifjor helt stabilt, men pyttsann! Always look at the bright side of life.

I dag fungerer pressestøtten som å gi bidrag til Den norske amerikalinjen når alle passasjerene ønskete å bruke fly.

I disse dager vurderer politikerne et nytt støttesystem for pressen. De ønsker å finne ut om den årlige direkte og indirekte pressestøtten på rundt to milliarder kroner treffer riktig. Det er et velbegrunnet spørsmål når lesertallene viser at jo mer statsstøtte papiravisene får, desto færre leser dem.

 I dag er det nullmoms som utgjør mest indirekte støtte, selv om det er den direkte pressestøtten som diskuteres mest.

Ikke fem øre av statens milliarder av kroner i støtte hvert eneste år går til nettmediene. De mediene folk vil ha, må klare seg selv i en urimelig konkurranse mot støttebaronene.

Riktignok følger annonsekronene etter leserne, men det skjer sent. Og dermed må nettavisene lage produkter som er tynnere enn de kunne vært med likebehandling.

I dag fungerer pressestøtten som å gi bidrag til Den norske amerikalinjen når alle passasjerene ønskete å bruke fly.

Tidligere har papiravisene holdt stand blant de høyt utdannede og de eldste leserne. Før var det altså slik at papiravisene falt fra med omtrent en takt på et årskull per år - folk døde bokstavelig talt fra sine abonnementer.

Nå er bildet at det er leserfrafall over hele linjen. Selv i gruppen over 60 år forlater leserne sin gamle papiravis, og velger internett og mobil i stedet.

Leserundersøkelsen til TNS Gallup viser at Nettavisen har 416.000 daglige lesere. Vi har altså 50 prosent flere lesere enn Dagens Næringslivs papirutgave, og nær dobbelt så mange lesere som Bergens Tidende, Adresseavsen og Stavanger Aftenblad (som alle er blant de største mottakerne av indirekte statsstøtte via momsfritak).

Med litt flaks går vi forbi Dagbladets papirutgave i år.

Så får vi heller leve med at papirkonkurrentene dopes med milliardstøtte når stadig færre lesere vil ha produktene, uansett.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar