hits

Beboerparkering er en straffeskatt

kommentarer
kommentarer
Kommentarer
MYE DYRERE: Tromsø-ordfører Kristin Røymo (Ap) krever nesten fem ganger mer for beboerparkering enn Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H).

Politikerne i de største byene har funnet en ny melkeku: Folk må betale tusenvis av kroner for å parkere utenfor der de bor.

Mandag forsvinner 4.700 gratis parkeringsplasser på Frogner i Oslo, og beboerne må ut med 3.000 kroner i året for å sette fra seg bilen.

Så kommer andre bydeler etter, slik at ialt 20.000 gratis parkeringsplasser skal bort.

I Oslo budsjetter man med 170 millioner kroner fra bileierne - og Oslo er på ingen måte verst i klassen:

  • Drammen: 3.300 kroner for første bil
  • Kristiansand: 4.200 kroner for første bil
  • Stavanger: 1.620 kroner for første bil
  • Bergen: 4.800 kroner for første bil
  • Trondheim: 5.100 kroner for første bil
  • Tromsø: 7.812 kroner for første bil

Det er altså nesten fem ganger dyrere å parkere bilen din utenfor hjemmet i Tromsø enn i Stavanger.

 

 

Her kan du lese mer om ordningene: Stavanger, Trondheim, Bergen, Oslo, Tromsø

Ikke bare varierer prisene mellom byene, men noen har også kraftig økte satser for bil nummer to og tre. I Trondheim koster det inntil 12.840 kroner i året å parkere utenfor hjemmet.

Oslo: Tidobler prisen for beboerparkering

Promotion med annonselenker Nå blir det beboerparkering over store deler av Oslo, men det vil koste deg dyrt. Oslo kommune har i flere år hatt en prøveordning med beboerparkering i flere bydeler. Nå skal ordningen innføres permanent, og samtidig skrus prisen kraftig opp. I dag koster et beboerparkeringskort 300 kroner i året.

Å gi beboerne fortrinnsrett til å parkere ved sitt eget hjem er fornuftig. 

- De fleste beboerne vil oppleve at boligsoneparkering betyr mer ordnet parkering og et triveligere bomiljø, skriver Stavanger Parkering helt riktig på sine sider.

Men det betyr ikke at byene må gjøre det til en inntektskilde som gir bileierne en straffeskatt som trolig beløper seg til over en milliard kroner i året i de store byene.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Anne Sofie Durkis i Bymiljøetaten i Oslo skal pengene i første omgang gå til å dekke utgifter ved å innføre ordningen.

- Pengene vi får inn, skal i første omgang dekke utgifter til å innføre ordningen. Når investeringene er nedbetalt, kan pengene bli en del av parkeringsfondet, sier hun til Aftenposten. Men først skal de sette opp flere hundre billettløse parkeringsautomater og skilter.

Prinsippet om å gi beboerne forrang til gateparkering der de bor, er bra. Men ikke hvis det er et skalkeskjul for å innføre en straffeskatt for å eie bil. I så fall kjempes krigen mot bilismen under falsk flagg.

Hva mener du? Er du for beboerparkering, og hva bør i så fall prisen være?

comments powered by Disqus