Har æren for høye bompenger

ÆREN FOR HØYE BOMPENGER: Miljøpartiet De Grønne har konsekvent vært for høye bompenger, og har programfestet både miljø- og rushdifferensierte takster. Foto: Berit Roald, NTB scanpix.

Miljøpartiet De Grønne liker ikke å få ansvaret for bompengene. Men det har de fortjent.

MDGs nasjonale talsperson Rasmus Hansson går hardt ut mot NRK Ytring, som har publisert et leserinnlegg om hvorfor Miljøpartiet De Grønne provoserer folk.

Derfor provoserer MDG

Jeg støtter selvsagt miljøtiltak som monner. Var veldig for MDG til å begynne med. Og jeg har kildesortert og brukt handlenett i årevis, kjører aldri bil inne i byen lenger, kjøper mat med nedsatt holdbarhet for å minske matsvinnet, bruker klær til de faller av meg og gjenbruker det jeg kan.

Ifølge Hansson bommet NRK « da de publiserte bompengekritikk av Miljøpartiet De Grønne (MDG) uten å sjekke fakta». Et eksempel på en slik påstått feil er, ifølge Hansson, ingressen, som slo fast at MDG står bak de nye bompengesatsene i Oslo.

Les Rasmus Hanssons svarinnlegg: Derfor provoserer NRK

Hanssons primære forsvar er at mange partier stod sammen om bompengeøkningen både i Oslo, Akershus og på Stortinget.

Formelt har Miljøpartiet De Grønne rett, men her synes jeg faktisk at den nasjonale talsmannen er for beskjeden.

Er det ett parti som har ære for høye bompenger, så er det da Miljøpartiet De Grønne? 

 

 

MDG kan ikke på den ene siden unndra seg ansvaret for å ha stemt for utbygging av privatbilisme på E 18, og samtidig skyve ansvaret for bompengene over på andre. Sannheten er at Miljøpartiet De Grønne har vært en pådriver for så høye bompenger som mulig, og presset de andre til å være med.

Rasmus Hansson stilte personlig et spørsmål i Stortinget til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og etterlyste når miljødifferensierte bompenger kunne innføres.

Faktisk er nedbygging av biltrafikken og milliarder i bompenger en kjerne i Miljøpartiet De Grønnes politikk.

Eller som det heter i det ferske programmet:

«Vi legger prinsippet om at forurenser skal betale til grunn og støtter tids- og miljødifferensierte bompenger i storbyområdene».

I klartekst:

  • Har du dårlig råd og kjører i en eldre dieselbil, skal du svi.
  • Og hvis du må på jobb i rushtrafikken, skal du også få svi.

Da konsulentselskapet Cowi lagde analysen av bompengene, var deres konklusjon at det burde koste 80 kroner å passere bomringen med dieselbil i rushtiden - et forslag med både tids- og miljødifferensierte satser (som i MDGs program).

Akershus fylkesordfører Anette Solli (H) sa blankt nei, og sa at «det var langt over smertegrensen».

Oslos miljø- og samferdelsbyråd Lan Marie Berg ville derimot ikke svare på om taksten var over smertegrensen.

- Det finnes en grense for bompengeinnkreving. Men høye takster er nødvendige for å redusere trafikken og sikre nødvendige kollektivinvesteringer. Bilen tar plass og forurenser, sa Lan Marie Berg.

Les saken på NRK: Nytt bompengeforslag: 27 600 kroner i året

I en annen sammenheng la Byrådet frem et notat fra Cowi og Norsk institutt for luftforurensning som foreslo en femdobling av bompengene på dager med høy luftforurensning - ifølge VG til 165 kroner for en vanlig bil.

Les saken på VG: - De er noen fanatikere hele gjengen

Da de nye bompengene ble vedtatt i oktober, økte regningen for bilistene med en milliard kroner i året. Mange var forbannet, men Rasmus Hansson uttalte til NTB at «dette er den største miljøreformen i Oslo siden bomringen ble etablert», og miljøbyråd Lan Marie Berg uttalte til Dagbladet at de hadde vært med på å innføre en bomdekning som virker mer rettferdig.

Les saken på Dagbladet: Nå dobles bompengene i Oslo

I det hele tatt er det lett å finne mengder av presseoppslag der Miljøpartiet De Grønne er glade for høyere bompenger, og jeg har ennå ikke funnet et eksempel på at partiet har foreslått lavere bompenger enn de andre. Følgelig er det lett å forstå at folk med dårlig økonomi - som også er tvunget til å bruke bil til jobb - blir forbannet. 

Nei, Rasmus Hansson - Miljøpartiet De Grønne bør da innkassere æren for de høye bompengene. Det har partiet fortjent.

 

 

comments powered by Disqus
hits