Liv, lære og gratisparkering

KRAFTIGE REAKSJONER: Mange reagerer på at Oslo-politikerne fjerner gateparkeringen for folk flest, men beholder sine egne gratis parkeringsplasser på Rådhuset. (Skjermbilde: Nettavisen).

 

Folk blir irriterte når politikerne stenger andres parkeringsplasser, men beholder sine egne.

Hver morgen kjører Oslos ordfører og andre ledende politikere inn til gratis parkering i Rådhuskjelleren.

Bare et steinkast unna bygger Stortinget en 250 meter lang tunnel til de 200 gratis parkeringsplassene stortingspolitikerne har hatt flere tiår.

Samtidig ryddes Oslos sentrumsgater for parkeringsplasser. Til nå er 400 parkeringplasser fjernet, og innen utgangen av neste år skal ytterligere 300 parkeringsplasser bort.

- Nå blir jeg rammet på verste vis som håndverker, sier rørlegger Espen Andersen til Nettavisen. - Det er vanskelig for oss å få satt fra oss en bil og utføre en jobb i sentrum nå. Det har blitt nærmest håpløst.

Les saken: Reagerer på politikernes gratisparkering.

Rådhusgarasjen har 37 parkeringsplasser. Der parkerer ordfører, varaordfører, byrådslederen, åtte byrådsledere, samt flere andre politikere og byråkrater.

Oslo-politikerne må kjøre forbi parkeringsplasser de nå har fjernet for folk flest, for å komme inn til sine egne parkeringsplasser.

 

 

Og det er foreløpig lite som tyder på at Stortinget vil stenge sin garasje, som ligger langt innenfor området for «bilfritt byliv».

Stortingsgarasjen bør stenges først

Om fire år skal Oslo sentrum være bilfritt, ifølge Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne. Nøyaktig hva bilforbudet skal innebære, er uklart: Det blir neppe forbudt å kjøre varer inn til butikkene i sentrum. Hva med beboerne - skal de få kjøretillatelse og beholde sine parkeringsplasser?

Noen mener sikkert at det er smålig og skaper politikerforakt å fokusere på politikernes egne parkeringsplasser. De kan ha gode grunner for å kjøre bil til jobb eller ha egen sjåfør av sikkerhetsgrunner.

Det er selvsagt korrekt.

Men det samme gjelder andre folk. De færreste har råd til egen privatsjåfør, men det er mange som har behov for bilkjøring for å få arbeidsdagen til å gå opp.

Problemet er at politikerne slipper å føle på kroppen ulemper de har vedtatt for andre, og da er det også lettere å avfeie innvendingene.

Når våre politiske ledere skaffer seg selv særordninger, og slipper å stå ute i regn og vind, for å få plass i en overfylt buss, så blir de fort oppfattet som en høytlønnet elite. Det skaper politikerforakt. 

Nøkternt vurdert har verken Byrådet eller Stortinget så spesielle arbeidsoppgaver at de må særbehandles på transport og parkering.

Når de vedtar å fjerne bilkjøring og parkeringsplasser i Oslo sentrum, så bør de gå foran med et godt eksempel.

Er kollektivtransport eller sykling bra nok for innbyggerne og skattebetalerne, så burde det være bra nok for politikerne også.

Hva mener du? Er dette storm i et vannglass, eller opplever du det som en forskjell på liv og lære?

comments powered by Disqus
hits