Rema er verken enklest eller best

FALLENDE ANDELER: Rema 1000 og Ole Robert Reitan opplever at de andre billigkjedene løper fra dem.

Rema 1000 sliter tungt, men de siste tallene er litt mindre ille enn før.

Det norske dagligvaremarkedet er på rundt 170 milliarder kroner i året, og har vært i jevn vekst de siste ti årene.

Hver prosent i markedsandel handler om milliardbeløp, og det er en beinhard kamp mellom de tre store: Norgesgruppen, Coop og Rema.

Her er utviklingen for de største, ifølge Nielsen:

  • Norgesgruppen øker fra 42,4 til 43,3 prosents markedsandel.
  • Coop øker også, fra 28,7 til 29,3 prosents markedsandel.
  • Rema 1000s markedsandel faller fra 24,5 til 23,5 prosent.

Sett med Reitan-familiens øyne er det likevel en viss bedring å spore siden rapporten for første halvår.

Fallet har bremset litt de siste månedene, trolig påvirket av at Rema 1000 har åpnet 20 nye butikker.

Les NA24: Rema 1000 taper markedsandeler tross flere butikker

I fjor endte det norske dagligvaresalget på 169,4 milliarder kroner.

Med takten Rema 1000 hadde første halvår i fjor, var konsernet i rute til en omsetning på 42,0 milliarder kroner.

Med markedsandelen Rema 100 har nå, ville fjorårets omsetning landet på 39,8 milliarder kroner.

Fallet i markedsandeler betyr altså at Rema selger for to milliarder kroner mindre enn de burde uten tapte andeler.

Nå er det vekst i markedet, så de offisielle tallene blir ikke så dårlige.

Men all vekst går til konkurrentene.

 

 

Bak totaltallene viser Nielsen-rapporten at kundene fortsatt velger lavpriskjedene, som står for 67,3 prosent av totalmarkedet.

Butikkene blir mindre, men flere - og lavprisbutikkene stjeler kundene både fra de store supermarkedene og de små nærbutikkene.

De store vinnerne er lavpriskjedene Kiwi og Coop Extra.

- En vakker dag vil Kiwi suse forbi Rema. I mange år var Rema den legendarisk største lavpriskjeden. De tider synes snart å være forbi, sier dagligvareekspert Odd Gisholt på BI til Nettavisen NA24.

Dette sammenfaller for øvrig med tallene fra BIs kundetilfredshetsundersøkelse tidligere i år.

Resultatene fra Norsk kundebarometer viser at både Kiwi og Coop Extra scorer bedre hos kundene enn Rema 1000. (Kilde Norsk kundebarometer 2017, BI).

Rema 1000 har mindre tilfredse kunder og lavere kundelojalitet enn de to lavpriskonkurrentene.

For Reitan-familien er det noe nytt at konkurrentene tar innersvingen på dem. De var vant til å være størst, og bygget seg opp på slagordet «Det enkle er ofte det beste».

I det siste har de ikke gjort det så enkelt for seg selv, med bestevennstrategien om å lempe populære ølsorter ut av butikkene.

Akkurat nå er Rema 1000 verken enklest eller best, og hvis utviklingen fortsetter er det kun et tidsspørsmål før de heller ikke er størst.

Nå er gode råd dyre.

Hva mener du er årsaken til at Rema 1000 taper markedsandeler, og hvilke råd har du til Ole Robert Reitan?

comments powered by Disqus
hits