hits

Disse partnerne skremmer Ryanair

kommentarer
kommentarer
Kommentarer
VELGER KONKURRENT: Norwegian inngår samarbeid med easyJet - hovedkonkurrenten til Ryanair. I midten hovedaksjonær Stelios Haji-Ioannou og direktør Carolyn McCall.

Norwegian inngår partnerskap med Ryanairs erkefiende, og skaper et gigantisk samarbeid fra Europa til resten av verden.

Det er under tre måneder siden Ryanairs karismatiske toppsjef Michael O'Leary lakk nyheter om at selskapet stod foran et snarlig trafikksamarbeid med Norwegian.

To måneder siden fikk pipen en annen lyd. Nå var plutselig den mulige partneren nærmest på konkursens rand.


Ryanair-sjef Michael O'Leary påstår at Norwegian sliter økonomisk

De brenner penger, sier O'Leary.


I dag kom forklaringen på bråvendingen. Norwegian inngår partnerskap med Ryanairs erkefiende, det europeiske lavprisselskapet easyJet.

- Ved å åpne dette markedsegmentet kan easyJet lettere nå flere passasjerer rundt om i Europa, sier easyJets toppsjef Carolyn McCall.

Alliansen mellom Norwegian og easyJet skaper et trafikksamarbeid som er større en Ryanairs.

I dag har Ryanair rundt 12 millioner passasjerer i måneden, easyJet ligger på drøyt åtte millioner, mens Norwegian hadde 3,3 millioner passasjerer i august. Siden også det kanadiske flyselskapet WestJet går inn i alliansen, blir den større enn Ryanairs passasjerbase.

For norske flypassasjerer betyr dette at det blir enklere å booke reiser til et finmasket nett av flyplasser i Europa, USA, Latinamerika og Østen.

Gatwick i London blir hub.

ENKLERE: Med avtalen med easyJet kan Norwegian-passasjerer fly med en booking og en billett til en rekke flyplasser i Europa.

- Millioner av nye passasjerer får nå muligheten til å reise til noen av verdens toppdestinasjoner, alle med billige priser, enkle flybytter og kvalitetsservice, sier Norwegian-direktør Thomas Ramdahl.

SØMLØST: Nå kan norske passasjerer reise sømløst med Norwegians partnere i euroJet og kanadiske WestJet. Gevinsten er at det blir lettere å fly til et finmasket nett av flyplasser i Europa og resten av verden.

Ryanairs toppsjef leser garantert nyhetene om den nye alliansen med interesse.

Dette er et stikk til hans hovedkonkurrent, den gresk-kypriotiske forretningsmannen og rederarvingen Stelios Haji-Ioanou (50), som startet easyJet med to leide fly i 1995 for å fly mellom London og Skottland. 

ENTREPRENØR OG MILLIARDÆR: Den gresk-kypriotiske forretningsmannen Stelios Haji-Ioannou er en tøff utfordrer for Ryanair.

I dag er han hovedaksjonær i et selskap som flyr mellom alle de 27 EU-landene, og han har skapt en omfattende virksomhet med bilutleie, busser og hoteller.

Norwegian forsøker å spile ned den potensiell konflikten med Ryanair, og uttaler at «dette utelukker ikke et mulig samarbeid med Ryanair».

Les saken: Norwegian og Easyjet inngår samarbeid

Ønskedrømmen for Norwegian er selvsagt å være interkontinental partner for både Ryanair og Easyjet til de lange rutene til USA, Latinamerika og Østen.

Et samarbeid med begge de to erkerivalene i europeisk luftfart virker ikke særlig sannsynlig. Problemet for Ryanair er at det nå vil være mer fristende for kundene å fly med konkurrenten hvis de skal videre ut i verden fra Europa. 


 

 

Ryanairs nylige utspill om at Norwegian slet økonomisk var heller ikke med på å skape et godt samarbeidsklima.

Derfor er den nye alliansen neppe mottatt med jubel hos Ryanair.

Hva mener du? Velger du SAS, Norwegian eller har du andre favoritter?

comments powered by Disqus