Milliarder til teater - null til rockekonserter

Kulturminister Linda Hofstad Helleland og Stortinget bevilget i år milliardbeløp til teatre og symfoniorkestre. Rock og pop får smuler over statsbudsjettet. (Montasje: Nettavisen).

 

Mens vi bruker milliardbeløp på offentlig støtte til teater, må store internasjonale artister som U2, Coldplay og Eminem droppe Norge.

Hver gang du går i Nationalheateret, mottar du en sjekk fra staten på rundt 720 kroner.

Går du på en rockekonsert, får du stort sett ikke fem øre i offentlig støtte.

I 2016 fikk Nationaltheateret 197,3 millioner kroner i offentlig støtte, og forestillingene trakk til seg 275.000 tilskuere.

Til sammenligning har store internasjonale artister ofte 40-50.000 tilskuere på en kveld.

Men til tross for publikumsinteressen har ikke Norge en eneste arena som gjør det lønnsomt å hente de aller største internasjonale artistene.

I likhet med Nationaltheateret er det neppe lønnsomt å bygge en slik konsertarena uten offentlig støtte - og derfor drar artistene forbi Norge.

Coldplay og Chris Martin kommer ikke til Norge, men spilte to konserter i Göteborg. (Foto: Paul Weaver, Side2).

- Coldplay spilte to konserter i Göteborg istedenfor å komme hit. De hadde selvfølgelig kommet til Norge om det fantes et sted som passet dem, sier Peer Osmundsvaag i Atomic Soul til Aftenposten.

Han nevner både Beyoncé, Eminem og Rolling Stones blant toppene som ikke kommer til Norge.

Mens politikerne ikke vil bruke penger på en stor nok konsertarena som mange ville besøkt, er kontrasten enorm når det gjelder finkultur.

Så sent som i april bevilget regjeringen 1,9 milliarder kroner for å pusse opp Nationaltheateret i Oslo.

Men teaterets styreformann, Merete Smith, er ikke fornøyd: - Det er veldig bra at regjeringen i vår bevilget 1,9 milliarder kroner til formålet. Det man ved teatret er bekymret for, er om midlene er store nok til å rehabilitere huset i tilstrekkelig grad. Forslaget innebærer å legge ned en scene, mens publikum krever flere scener, sier Smith til Aftenposten.

Tidligere er det kjent at Nationaltheateret ønsker 4-5 milliarder kroner.

Pengene til å pusse opp teatret kommer i tillegg til de årlige offentlige tilskuddene, som i år nærmer seg 200 millioner kroner.

 

Statsstøtte og besøk ved Nationaltheateret
  2014 2015 2016
Offentlig tilskudd 188,2 mill. 189,2 mill. 197,3 mill.
Publikumsbesøk 214.332 260.065

274.529

 

Offentlig tilskudd per billett varierer altså mellom 720 og 880 kroner, avhengig av hvor godt teatret treffer med forestillingene sine hvert år.

Du kan se tallene selv: Nationaltheaterets årsmelding for 2016

Prinsipielt kan man selvsagt mene at det ikke er statens oppgave å støtte hverken opera, teater eller andre kunstformer.

 

 

På Stortinget er det ingen som totalt avviser offentlig støtte til kulturformål. Tvert imot bruker staten årlig enorme beløp på å støtte slike tiltak. I år var budsjettforslaget fra Kulturdepartementet på 13,5 milliarder kroner.

Av dette foreslo kulturminister Linda Hofstad Helleland at 2,7 milliarder kroner skulle gå til musikk og scenekunst.

Over halvparten (drøyt 1,4 milliarder) gikk til noen få store, nasjonale institusjoner, mens over 800 millioner gikk til regionale teatre og symfoniorkestre.

Ord som rock og pop finnes ikke i budsjettet.

Syv store nasjonale institusjoner får i år over 1,4 milliarder kroner i støtte. (Kilde: Kulturbudsjettet, 2017).

Dette er selvsagt politikk, og er et betegnende bilde på hvem som styrer landet.

Politikerne regner åpenbart teater og symfonikonserter som mer høyverdige enn pop og rock.

Men det interessant er hva velgerne mener. Ved valget 11. september er det rundt 250.000 nye unge velgere som har fått stemmerett siden forrige valg.

Det er ikke utenkelig at noen av dem heller ville hatt en stor konsertarena som kunne trukket til seg de internasjonale artistene - fremfor å bruke alle kulturmilliardene til etablert finkultur.

Hva mener du? Er det rimelig at Nationaltheateret får 200 millioner kroner i året og 1,9 milliarder kroner til oppussing, mens Norge ennå ikke har en konsertarena av internasjonal klasse?

comments powered by Disqus
hits