Jakten på kjærligheten


Se og Hør bruker 11 sider og hele forsiden på den angivelige romansen mellom Vendela Kirsebom og Petter Pilgaard.

 

Det er bare å ønske det nye «superparet» Vendela Kirsebom (50) og Petter Pilgaard (37) lykke til!

Det er ingen ting å si på teaseren i begynnelsen av artikkelen:

«Er de kjærester - eller ikke....?
Se og Hør var med Farmen-paret på brennhet badeferie.
Nå avslører de alt.».

Responsen på det angivelige «superparet» er enorm på sosiale medier.

Med et antatt opplag på 150.000 eksemplarer, og en løssalgspris på 59,90 kroner, er butikkinntektene på et slikt blad rundt 9 millioner kroner.

Ekstrasalget på det gode oppslaget betyr temmelig sikkert noen millioner kroner på deling mellom butikkene og utgiveren.

 

 

Hvor mange penger som har gått til Vendela Kirsebom og Petter Pilgaard, vet ingen utenom «superparet» og kjendisbladet

Men dersom Vendela og Petter har betalt flybilletter og opphold selv, har de dårligere næringsvett enn man skulle tro.

Til gjengjeld leverer de så det holder på bildene, men holder litt igjen i teksten: - Men vi kan ikke kalle oss kjærester. I hvert fall ikke ennå, avslutter Vendela. - Jeg trenger rett og slett tid. Mine erfaringer så langt i livet har gjort meg skeptisk. Slik er det bare...

Det er bare å ta tiden til hjelp, Vendela.

Interessen er det i hvertfall ikke noe å si på.

Fra publikum, altså.

Både etablerte medier og sosiale kanaler var fulle av den angivelige kjendisromansen som trolig vil bidra til et bra påskesalg for Se og Hør og fornyet interesse for både Vendela Kirsebom og Petter Pilgaard.

På Google Trends lå interessen for de to Farmen-kjendisene nokså flatt, men søkene eksploderte da Se og Hør kom ut.

Søkene gikk fra 0 til 100 over natten. (Kilde: Google Trends).

Men likevel er det verdt å reflektere litt over hva som skaper den store interessen. 

Publikumssuksessen med Farmen Kjendis er åpenbart en del av forklaringen.

Men eldre supermodell møter yngre TV-kjendis er selvsagt også en uimotståelig miks. 

Aldersforskjell med eldre kvinne er fortsatt uvanlig og litt tabupreget. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at «normalen» er at mannen er drøyt tre år eldre enn kvinnen ved ekteskapsinngåelser.

Men gjennomsnittet skjuler en ny trend: - I 2008 var kvinnen eldre enn mannen i hvert femte ekteskap som ble inngått. Og relativt sett har økningen vært størst for gruppen hvor kvinnen er fire år eldre eller mer; denne gruppen har økt fra 3 til nesten 7 prosent, skriver Statistisk sentralbyrå.

Stadig oftere er kvinnen betydelig eldre enn menn ved giftermål.

I 2011 var kvinnen eldre enn mannen i 12,7 prosent av ekteskapene, ifølge Aftenposten.

Selv 13 års aldersforskjell, som tilfellet er mellom Vendela Kirsebom og Petter Pilgaard, er ikke helt unikt, men tvert imot i sterk vekst.

Les saken: Lykken er en yngre mann

Se og Hør har trolig truffet blink med årets oppslag. Selv etter 11 sider er det tolkningsmuligheter både for tekst og bilder, og det borger for heftige diskusjoner i sofaen blant bladets lesere.

Sant eller ei - «superparet» Vendela Kirsebom og Petter Pilgaard er årets påskesnakkis.

Selv om det foreløpig er liten grunn til å holde pusten mens man venter på giftermålet, så ruller pengene uansett inn både til kjendiser og kjendisblad. 

Historien om «superparet» et godt eksempel på fellesinteressen mellom ukeblader og folk som lever av oppmerksomhet.

Kjærlighet mellom litt odde par, er ikke noe nytt i bladets historie. Mest kjent er kanskje historien da Se og Hør konstruerte et forhold mellom Cowboy-Laila og Sven O. Høiby med toppoppslaget: «Cowboy-Laila og Sven O. snakker ut om kjærlighetsryktene - vi er bare gode venner».

Les Jon Michelets reaksjon: Cowboy-Laila og skøyerguden

Nå viste ettertiden at Se og Hør hadde rett i at Cowboy-Laila og Sven O. bare var gode venner, og de største skeptikerne blant oss tviler nok på det nye «superparet» Vendela Kirsebom og Petter Pilgaard også. 

Oppslaget leses sikkert med interesse i Dagbladet. Avisen er søsterpublikasjon av Se og Hør i Aller og de to publikasjonene samarbeider om en kjendisdesk. Likevel finner jeg ikke storyen på Dagbladets kjendisseksjon

Det er verdt å merke seg at Dagbladet var blant initiativtakerne til det nye nettstedet faktisk.no som skal «faktasjekke det offentlige ordskiftet og avdekke falske nyheter som sprer seg i det norske samfunnet».

Men det betyr vel neppe at faktisk.no skal begynne med dyneløfting i påskefjellet?

Se og Hørs søsterpublikasjon Dagbladet er blant initiativtakerne til Faktisk, som skal avsløre falske nyheter. (Skjermdump: Faktisk.no).

Hva tror du? Er dette en konstruert Se og Hør-historie, eller tror du på kjærligheten?

comments powered by Disqus
hits