Rema og Reitan kan ikke trylle

Det er ikke enkelt for Ole Robert Reitan å bli den beste.

Kundene kan ikke kreve at Rema 1000 både skal ha mange varer og de billigste prisene.

Det er nesten så man synes synd på Ole Robert Reitan og Rema 1000 i stormen av misfornøyde kunder.

Når kjeden ikke vil selge Tromsø-ølet Mack i hele landet, blir det et ramaskrik blant utflyttede nordlendinger.

Og når Lerums syltetøy plukkes bort fra hyllene, har kjeden fått vestlendingene på nakken.

Men problemet er ganske enkelt - kundene kan ikke få tre ting samtidig:

  • Butikker så nær hjemmet som mulig.
  • Et rikt vareutvalg og eksempelvis 300 oster.
  • Markedets laveste priser.

 

 

En som vil ha det meste er Forbrukerrådets direktør Randi Flesland (Foto: CW Foto).

- Selv om vareutvalget i norske butikker har økt, må vi fortsatt leve med et langt dårligere utvalg enn våre svenske naboer, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Det er ikke så rart, for den samme rapporten viser at Norge har en høy butikktetthet med 0,75 butikker per 1000 innbygger, mens Sverige har 0,40 butikker per 1000 innbygger.

Norge har altså nesten dobbelt så mange butikker i forhold til befolkningen, og det koster selvsagt penger.

Forbrukerrådet og mange kommentatorer vil ha flere varer i butikkene. De ønske seg hyllerekker med øl fra hele landet og eksempelvis 300 forskjellige oster, som skal være normalt i Sverige.

Les mer: Nordmenn har langt dårligere utvalg i matbutikken enn det svenskene har

Det høres forlokkende ut, men kunder flest vil heller ha billig mat og enkel vei til butikken. Disse kundene kjefter kanskje ikke så mye, men de snakker med lommeboken. Når Rema 1000 utfordres på pris og beliggenhet av eksempelvis Kiwi, så mister man omsetning og taper markedsandeler. Nå er Rema-gruppen på tredjeplass blant konkurrentene.

Vel er det enkle ofte det beste, men nå er gode råd dyre.

Et forsøk er å lage en lojalitetsapp som gir faste kunder rabatt.

Les Nett på sak: Rema 1000 stjeler triksene fra Uber

Eksperter på varehandel som vi har snakket med, mener at Rema 1000 har for mange varer til å være konkurransedyktige på pris.

Det underbygges av Forbrukerrådets undersøkelse, som ble laget av Forbruksforskningsinstituttet. Den rapporten viser at Coop Prix og Kiwi har flere hundre færre varer enn Rema 1000.

Les rapporten: Vareutvalg av mat og drikke i norske dagligvarebutikker

Lavpriskjeder som Coop Prix og Kiwi har vesentlig færre varer enn Rema 1000. (Kilde: Forbrukerrådet).

Nå rydder Rema 1000 i hyllene, og det er rimelig å anta at det er for å bli mer konkurransedyktig på pris. Dette er nøyaktig samme utvikling som vi eksempelvis har sett i sportsbransjen. Et mindre vareutvalg og bedre logistikk må til for å få ned varelager, kapitalbinding og arealbehov - for dermed å øke omsetningen per kvadratmeter og få ned prisene.

Verre er det ikke. Rema 1000 kan ikke trylle. Kundene kan ikke både få nærbutikker, stort vareutvalg og billige priser samtidig. 

Og så lenge kundene går etter billigst pris, vil de oppleve at stadig flere leverandører kastes ut av Rema 1000-hyllene.

Det enkle er ofte det billigste.

Hva mener du? Er det mulig å få både billige priser og stort vareutvalg samtidig, eller er du enig i at kundene må velge?

comments powered by Disqus
hits