Rema 1000 stjeler triksene fra Uber

De heteste spekulasjonene går ut på at Æ'en som Rema 1000 la inn i skiltet hos noen butikker er en sniklansering av en ny app. (Faksimile: Rema.no).

 

Reitan-familien gikk glipp av 50 milliarder kroner, men får gratisreklame for å si «Æda bæda» med sitt logostunt.

Det enkleste er ofte det beste, og det enkleste ville utvilsomt vært å selge hele Rema 1000 for 50 milliarder kroner, slik Finansavisen skriver i dag.

Men det angivelige forsøket på å selge gikk i vasken, og de siste tallene fra Nielsen viser at NorgesGruppen, med Kiwi i spissen, stjeler markedsandeler.

Da Coop overtok Ica, ble Rema 1000 forvist til tredjeplassen i Norge.

- Årets undersøkelse viser at REMA fortsatt er den mest utbredte kjeden i Norge, men at det har blitt litt kortere avstand til Kiwi. Vi er lite lojale og handler i gjennomsnitt i 3,6 forskjellige kjeder i løpet av en måned, og vi opplever å ha flere Coop-kjeder innen handleavstand, skriver Nielsen.

 

 

Dagligvarekampen handler om et marked på 164 milliarder kroner i året. Lavpris står for nesten to tredjedeler av dagligvaresalget.

Først halvår steg salget med 3,2 prosent totalt, og Rema 1000s største konkurrent seiler i medvind: - NorgesGruppen, inkludert kjøpmannseide butikker, økte med 7,7 prosent i samme periode, heter det på Norgesgruppens hjemmeside.

Markedsutviklingen er såpass negativ at Reitan-familien må gjøre noe, og det er det de har søkt å få oppmerksomhet rundt med bruken av «Æ» i logoen på noen butikker. 

Det mest sannsynlige er at de vil lansere en norsk variant av mobilappen de allerede har lansert i Danmark. Der heter den «R», mens «Æ» er et mer naturlig norsk navn.

Om sniklanseringen er vellykket eller ei, vil tiden vise.

Men selve mobilappen baserer seg på sosial deling av innkjøpslister og billige tilbud.

Den gjør det også mulig å ta handleoppdrag for andre mot betaling.

I eksempelet hos Itunes får du 44 kroner for å levere to poser med matvarer som veier 9 kg en drøy kilometer fra butikken.

Ikke noe å bli rik av, altså, men muligheter for å tjene noen kroner for barn og ungdommer som vil jobbe for Reitan-familien.

Det interessante er at Rema 1000 stjeler triks fra delingsøkonomien for å forsøke å vinne tilbake tapte markedsandeler. Suksess eller fiasko vil avgjøres av hvor mange de klarer å få til å laste ned og bruke mobilløsningen.

I markeder som romutleie (Airbnb) og persontransport (Uber) har vinneren tatt alt, men det er krevende i en bransje som dagligvarer. Hvis «Æ» skal bli en suksess, må Rema 1000 lykkes i å få masseutbredt appen.

Eller Æppen, som det sikkert heter i Trondheim.

Hva mener du? Vil du laste ned Rema 1000s nye app, eller blir lanseringen et stort gjesp?

comments powered by Disqus
hits