«Deilig er jorden» er for sterk kost

Også konservative kristne har problemer med «Deilig er jorden» fordi teksten strider mot Johannes første brev. (Montasje: Nettavisen).

 

Nylund Skole i Stavanger er ikke de eneste som mener at «Deilig er jorden» bør forbys.

Både humanetikere, muslimer og konservativt kristne har problemer med teksten i «Deilig er jorden».

Den siste uken har driftsstyret ved Nylund Skole vært i søkelyset fordi de angivelig vil at salmen bare kan nynnes, men de er ikke alene om å finne teksten for sterk.

Her er for øvrig en nyansering fra Stavanger kommune: Det skal synges julesanger på Nylund

I den kristne menigheten Samfundet i Kristiansand har «Deilig er jorden» vært bannlyst siden 2005, men også der fikk koret lov til å nynne melodien.

Årsaken er blant annet at første linjen står i kontrast til at «Jesus ble sendt til jorden fordi den var elendig og full av synd, forbannet og fordervet».

Under en ny vurdering i 2015 kom Samfundsstyret til at salmen kunne passere fordi Guds skaperverk er prektig og vakkert også i dag, ifølge et referat Fædrelandsvennen gjenga i mars i år.

De mest bokstavtro kristne har problemer med salmen fordi den kolliderer med teksten fra Johannes første brev, der det heter:

«Elsk ikke verden, heller ikke det som er i verden! Den som elsker verden, har ikke kjærligheten til Far i seg. For alt som er av verden - kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier - det er ikke av Far, men av verden. For verden går til grunne med alt sitt begjær, men den som gjør Guds vilje, består til evig tid».

Les teksten selv: Bibelen

 

 

Selv om muslimene nå får skylden for all avkristning av skolen, så er det human-etikerne som har vært mest konsekvente.

Human-Etisk Forbund mottar klager hele året på tilfeller der kirken er tungt inne i den norske skolen.

Les dette innlegget: Er ikke dette forkynnelse?

Opplæringsloven sier at skolen ikke skal drive med forkynnelse, men gi kunnskap om tro, religioner og livssyn.

Det er prinsipielt riktig og viktig at skolen er livssynsnøytral, den skal passe både for ateister, kristne, muslimer og jøder.

Men det betyr ikke at norske tradisjoner skal viskes ut. Nordmenn går rundt juletreet og synger «Deilig er jorden», og svært mange går i kirken på julaften - ikke fordi de tror på Gud, men fordi det er tradisjon og får dem i julestemning.

Les Erik Stephansens blogg: Kan vi ikke snart slutte med dette velmeneriet?

Den norske julefeiringen har blitt et kompromiss der alle har jenket seg. Nå er det vel nesten bare læstadianerne blant de konservative kristne som ikke bruker juletre, angivelig fordi det er en hedensk skikk.

Det er sikkert riktig at det ikke er spesielt kristent å tilbe et pyntet tre, men det er heller ikke poenget lenger. Vi pynter juletreet fordi det gir oss julestemning.

Mange av oss synger også julesanger med tekster vi ikke står inne for - for eksempel at julestjernen i toppen av juletreet skal minne oss om vår Gud.

(Teksten er for øvrig så rørete at det er best ikke å høre så nøye etter - eksempel «I stjerneglansen gikk engledansen om Betlehem, om Betlehem»).

Les teksten: Du grønne glitrende tre

Poenget er at de norske julesangene først og fremst er tradisjonelle sanger for vår felles julefeiring, uansett om vi tror på Gud, Allah eller ingen av delene.

«Deilig er jorden» er en del av norsk tradisjon og kultur, og det er dette fellesskapet som gjør at vi er en nasjon.

Eller som det heter i sangen:

Tider skal komme,
tider skal henrulle,
slekt skal følge slekters gang.

Personlig er jeg ikke kristen, men jeg føler ikke at jeg krenkes av å synge julesalmer med kristent innhold.

Ikke er det smittsomt heller.

Derimot krenkes jeg av politisk korrekthet inntil det absurde og kristne mørkemenn 

Hva mener du? Er det forkynning å synge kristne julesalmer på skolen? Og bør skolen være livssynsnøytral?

comments powered by Disqus
hits