Asyl-kritikk var skjult reklame

Skuespiller Kristoffer Joner personlige angrep på Sylvi Listhaug var i virkeligheten et kalkulert reklamestunt. (Faksimile: NRK).

 

Skuespiller Kristoffer Joner stod bak et følelsesladet angrep på Sylvi Listhaug. Men så viser det seg at utspillet var et skjult reklamestunt.

Det var sterke bølger på Facebook mandag kveld etter at Joner kun for dette formålet opprettet en Facebook-konto for å angripe Frp-statsråden.

«Jeg heter Kristoffer, og i dag ble jeg medlem av Facebook», starter han, og angriper Sylvi Listhaug for å være respektløs, ha dårlige holdninger og at hun har et lavmål av et budskap.

Innlegget avsluttes med en oppfordring om å sende 100 kroner til Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) - i Sylvi Listhaugs navn, slik at statsråden skulle få et personlig takkekort.

Jones innlegg er til nå likt av 81.000 og delt nesten 50.000 ganger.

NOAS fikk inn 2,6 milloner kroner før det ble avslørt at det er et reklamestunt.

Les mer: Reklamebyrå står bak Jonsers Listhaug-kritikk

- Jeg tror ikke det er noen grunn til å føle seg lurt, sier NOAS-generalsekretær Ann-Magrit Austenå.

- Si hva du vil om godheten, men proff er den, svarer sosialog og samfunnsdebattant Kjetil Rolness på Facebook.



 

Mandag fremstod Kristoffer Joner som personlig engasjert, men det bildet svekkes av at skuespilleren deltok i en reklamekampanje (riktignok uten å få betaling).

Det som i går virket modig, virker i dag kalkulert.

Verre er at debatten om Sylvi Listhaugs holdninger tåkelegger de reelle forskjellene i norsk asylpolitikk. 

Regjeringen ønsker å fremstå som restriktive, men sannheten er at de har gitt langt flere asyl enn forgjengerne i den rødgrønne regjeringen.

Her er tallene: Vedtak om beskyttelse (asyl) 2006-2015

  • Under statsminister Jens Stoltenberg fikk mellom 3.200 og 7.200 opphold per år.
  • I 2015 fikk 9.700 opphold, og i år ligger vi an til at minst 12.000 får opphold.

At flyktningestrømmen til Norge nå har avtatt, skyldes ikke norske innstramminger, men grensekontroll og innstramminger i hele EU-området.

Venstresiden vil fremstå som humane, men vil ha samme strenge asylpolitikk som høyresiden.

Høyresiden ønsker å fremstå som strenge, men slipper altså inn vesentlige flere asylsøkere enn forgjengerne.

Skuespilleren Kristoffer Joner (eller reklamebyrået) sier det rett ut: - Jeg mener heller ikke at Norge skal ha åpne grenser.



Alle som kastet seg på Kristoffer Joners personlige kritikk har grunn til å spørre hvorfor skuespilleren ikke med en gang var åpen på at det var en reklamekampanje og en pengeinnsamling til NOAS.

 

 

Markedsføringsloven sier helt klart at «markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring».

Skjult reklame er ikke bare uetisk, det er også ulovlig.

Reklamebyrået som står bak, heter Anorak.

Paradoksalt nok skrev Anoraks byråleder Torgeir Vierdal nylig en kronikk i Dagens Næringsliv om innholdsmarkedsføring, og problemene med at leserne blir lurt. 

- Realiteten er at mange tar snarveien rundt kreativitet og skaffer seg ufortjent oppmerksomhet ved å føre leserne bak lyset, skrev Vierdal.

På seg selv kjenner man andre.

Det hører med til historien at de 2,6 millioner kronene ikke går uavkortet til NOAS, men at noen prosenter går til staten (moms) og Telenor.

Trolig mener Kristoffer Joner (som sitter i Stavanger bystyre for Arbeiderpartiet) det han skrev på Facebook, men det hadde vært mer ryddig om det fremstod som en reklamekampanje.

Nå er spørsmålet om utspillet kom fra politikeren Kristoffer Joner eller skuespilleren Kristoffer Joner, som frontfigur i en skjult reklamekampanje.

Hva mener du om Kristoffer Joners utspill? 

comments powered by Disqus
hits