Lett å mobbe Tesla-eierne


Tesla har fått vinger, men Tesla-eierne er ingen engler, ifølge kritikerne. (Foto: Tesla).
 

 

Det er populært å mobbe Tesla-eierne. Men er det mer miljøvennlig å kjøre i en kald og ubekvem elbil?

Dagens Næringsliv er sist ute i den populære øvelsen som beskriver kjøperne av Tesla som skattemessige snyltere.

I to oppslag skriver avisen at Tesla-eierne stort sett er en høyinntektsgruppe, og at de samlet har spart over to milliarder kroner i moms på å kjøpe bilen.

Etter min oppfatning bygger analysen på forutsetninger som ikke holder, nemlig at kjøperne ville valgt samme bil uten subsidiene.

I mitt hode er subsidiene ikke sterkere enn at de aller, aller fleste fortsatt kjøper biler som går på fossilt brennstoff, og som slipper ut CO2.

Når det gjelder momsfritaket, så taper ikke staten mer penger enn det Tesla-kjøperne ville gjort alternativt.

Grovt sett koster en Tesla kjøperen rundt 750.000 kroner med ekstrautstyr, og da slipper kjøperen å betale avgifter på 400-500.000 kroner. "Tapet" for staten forutsetter at Tesla-kjøperne er villige til å gi 1,2 - 1,3 millioner kroner for samme bil, og det er åpenbart feil.

Sannsynligvis ville de kjøpt en bensinbil i samme prisklasse, eller valgt en billigere elbil. I det første tilfellet ville de bidratt til mer CO2-utslipp, i det andre tilfellet er statens avgiftstap  null.

 

 

Uansett ville de færreste kjøpt en bil til 1,3 millioner kroner, så det er meningsløst å hevde at staten har gått glipp av 2,3 milliarder kroner i merverdiavgift.

Vegdirektoratet har, ifølge Dagens Næringsliv, regnet ut at staten taper 370 millioner kroner i året på tapte bompenger fordi elbilene kjører gratis. Også i det regnestykket er det en tvilsom forutsetning, nemlig at elbileierne alternativt ville kjørt like mye med bensin- eller dieselbiler.

Jeg har ikke Tesla, men det blir vel mye misunnelse i disse regnestykkene. Målet med elbilpolitikken kan ikke være å få folk til å kjøpe "blikkbokser" og en bil nummer to i husholdningen.

Det langsiktige målet må være å bidra til at elbiler blir så komfortable og langtrekkende at de egner seg som familiens eneste bil. Der har Tesla gått foran, men ennå er det langt igjen til Tesla blir konkurransedyktig overfor tilsvarende bensinbiler i pris og komfort.

Norge har forpliktet seg til å kutte klimautslipp fra biltrafikken radikalt, og det betyr at så mange som mulig må velge elbil foran bensin- eller dieselbil - i tillegg til kjøre kollektivtransport.

Kritikerne som er misunnelige over alle elbilfordelene overser et viktig poeng - nemlig at alle fordelene ikke er nok til å friste mer enn en liten andel av bilkjøperne vil å velge elbil.

De siste månedstallene viser at bare 1/6 av bilkjøperne velger utslippsfrie biler. Rundt 85 prosent velger bensin- eller dieselbiler.

Og da kan man ikke være så misunnelige heller.

Hva mener du? Irriterer du deg over Tesla-eierne, eller ville du aldri kjøpt elbil uansett?

comments powered by Disqus
hits