Tar de rotta på Tesla og Apple?

 

 

 

Google og Tesla drømmer om selvkjørende biler, men kan bli forbikjørt av bilfabrikkene før de aner det.

Det er et kappløp om et marked som Morgan Stanley estimerer til ufattelige 10.000 milliarder dollar i året. 

Årlig produseres det nesten 100 millioner biler i verden, og mange mener at det bare er et tidsspørsmål før så godt som alle er automatiserte og selvkjørende.

Den globale bilindustrien nærmer seg 100 millioner nye biler i året. (Kilde: Wikipedia).

De ivrigste spår at det etterhvert vil bli forbudt å kjøre selv fordi det er farlig.

Google har kjørt 1,8 millioner miles med sin selvkjørende bil, og Uber har også vist frem sin automatiserte versjon av en Ford Fusion for reportere.

 

 

Men nå tror stadig flere at Silicon Valley taper kampen om selvkjørende biler.

- Silicon Valley-selskapene har funnet ut av teknologisk og finansiell disrupsjon av bilbransjen ikke er så enkelt som de trodde, sier konsulent Raj Rajkumar ved Carnegie-Mellon University.

Les saken: Automakers may be beating Silicon Valley with robot cars, violating the laws of disruption

Hvis bilindustrien klarer å slå tilbake, så er det unikt. En rekke bransjer er snudd opp/ned etter å ha blitt utfordret av selskaper i California. Über plager taxinæringen, Google og Facebook herjer med de tradisjonelle mediene, og hotelleiere over hele verden frykter AirBnb.

Men det er noe helt annet å lage millioner av biler, som tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet, og som kan produseres billig og effektivt.

Det er et kappløp mellom bilfabrikkene og databransjen. Det grunnleggende spørsmålet er om de nye bilene vil hete Volvo og Ford, og ha datakomponenter levert av eksempelvis Apple - eller om de vil hete Google Car, og ha bilkomponenter levert av bilfabrikkene. Spørsmålet er altså hvem som skal være øverst i næringskjeden, og hvem som skal være underleverandør.

- Til tross for hele deres omdømme, så har verken Google eller Apple en bil å selge. Og ingen av de store bilmerkene ser ut til å ville gjøre business med dem, skriver Quartz.

Volvo har allerede en flåte med 100 selvkjørende biler, mens BMW sier at de vil selge robotbiler allerede i 2021. GMs nye elbil, Bolt, kan kjøre 238 miles uten lading, og driver allerede og tester en selvkjørende variant i San Francisco.

Les mer hos Volvo: Reis roligere, tryggere og renere

Volvo slår på stortrommen over det de kaller verdens første storskalaprosjekt for autonome biler, og sier at allerede i 2017 vil vanlige kunder kunne kjøre de 100 første selvkjørende bilene på offentlige veier.

Volvo vil ha 100 selvkjørende biler på markedet allerede i 2017. (Foto: Volvo).

Akkurat nå ser det ut som om bilindustrien ligger først i kappløpet om å lage selvkjørende biler for et massemarked.

Hva tror du? Blir det mange selvkjørende biler i Norge i løpet av ti år, og tror du det vil stå Apple eller Google i fronten, eller vil BMW, Volvo og de andre ta innersvingen på datagigantene?

comments powered by Disqus
hits