Terror og valuta gir turistboom

Norsk natur er hovedgrunnen til at utlandske turister velger Norge som ferieland. (Foto: Gunnar Stavrum).

Lav kronekurs, direkte flyruter og terrorfrykt kan være med på å gi norsk turistnæring en rekordsommer.

- Tilbakemeldingene fra store deler av landet er at vi går mot rekordsommer for tredje år på rad. Det er svært oppløftende, og det viser at reiselivet er en næring som Norge bør satse hardt på i fremtiden, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad, til Aftenposten.

Grafikken viser antall åpne norske senger ved norske overnattingsbedrifter. Det er naturlig nok sesongsvingninger, men den lange trenden er sterk vekst.

2016 blir et spesielt år for norsk reiseliv. Oljeprisfallet har redusert reiseaktiviteten for en del av næringslivet, og hotellstreiken i mai var heller ikke positiv. 

Men likevel fortsetter pilene å peke oppover. Når juli er over, kan Norge bare i løpet av den måneden ha solgt mellom 1,1 og 1,2 millioner overnattingsdøgn til utlandske turister, mens antallet gjestedøgn fra norske turister godt kan ha rundet to millioner på en måned for første gang i historien.

Fasiten får vi ikke før sommeren er over, men tallene fra Statistisk sentralbyrå forteller om en losjiomsetning som ligger mellom 1,0 og 1,5 milliarder kroner i normale måneder. Og så kommer det selvsagt store ringvirkninger av turismen for handelsnæringen på toppen.

I 2014 beregnet man produksjonen i reiselivsnæringene til rundt 250 milliarder kroner, ifølge Innovasjon Norge. Nesten hver tredje krone kommer fra utlendingene, og 1 av 15 norske jobber er i reiseliv.

Denne illustrasjonen med tall for 2014 viser den økonomiske betydningen av turismen i Norge. (Kilde: Innovasjon Norge).

Kronekursen er en åpenbar grunn til at Norge går mot et rekordår. Lang erfaring viser at antallet hotelldøgn varierer i takt med kronekursen - naturlig nok fordi norske hoteller blir billgere for utenlandske turister, mens nordmenn får mer igjen for pengene i Norge.

 

 

Ta for eksempel amerikanske dollar, som akkurat nå ligger på rundt 8,52 kroner.

Snittet i 2015 var 8,07 kroner, mens det året før lå på 6,30 kroner.

  • For en amerikansk turist betyr det at norske priser har falt med rundt 30 prosent på halvannet år.
  • Euro-turister har samme erfaring - for dem er Norge 15 prosent billigere enn tidligere år.
  • Også britene får Norge vesentlig billigere i år enn tidligere år.

Slik har valutasvekkelsen bidratt til å gjøre Norge og adgangen til norsk natur atskillig billigere for store kjøpegrupper. 

Sannsynligvis opplever både nordmenn og utlendinger Norge som et av verdens tryggeste turistland, mens Frankrike, Tyskland, Tyrkia og de nordafrikanske middelhavslandene har opplevd terrorangrep rettet mot turister. Om det får potiensielle kunder til å holde seg i sine hjemland, eller velge antatt tryggere reisemål som Norge, gjenstår å se.

Ser vi noen år tilbake, er det kinesere spesielt, og asiater generelt, som har dratt veksten. Men bare se på tabellen fra Innovasjon Norge - der land som Storbritannia kommer sterkt, mens USA er på god vei opp igjen.

Kina har en vekst på over 300 prosent de siste åtte årene. (Kilde: Innovasjon Norge).

Konklusjonen er at den norske reiselivsnæringen er i kraftig vekst, og det er en næring som vokser sterkt over hele verden og som skaper nye arbeidsplasser.

Altså noe man ikke ser så mye av ellers i norsk økonomi om dagen.

Hva tror du? Er det kronekursen, terrorfrykt eller lettere tilgjengelighet som gjør at 2016 trolig blir et nytt rekordår for norsk reiseliv?

comments powered by Disqus
hits