Bompenger kan knekke elbilene

Når gulrøttene blir tatt bort, så faller elbilsalget, mens salget av forurensende biler øker. Gratis bompenger, fri parkering og tilgang til kollektivfelt er en hovedgrunn for at mange har valgt relativt dyre elbiler i forhold til hva man får for samme pris drevet av bensin. (Innfelt: Opplysningsrådet for vegtrafikken)

 

Nå tar politikerne knekken på den særnorske elbil-suksessen. Nybilsalget stuper.

Utslipp fra transport er en av de viktigste kildene for norske CO2-utslipp. Dette er den viktigste årsaken til at norske politikere har vedtatt et system med store økonomiske gulrøtter for å få nybilkjøpere til å velge nullutslipp fremfor bensinbiler og diesel.

Politikken har hjulpet, men det er svært langt igjen. Fortsatt velger 90 prosent av bilkjøperne å gå for biler som forurenser. Alle de økonomiske fordelene er altså ikke sterkere enn at bare 1/10 av bilkjøperne biter på.

  • I mai ble det solgt 12.864 nye personbiler i Norge, en vekst på 6,9 prosent fra i fjor.
  • Samme måned ble det registrert 1.423 nye personbiler med nullutslipp, eller et fall på 23,8 prosent fra i fjor.

Stadig færre kjøper altså biler med null utslipp, og årsaken er trolig at politikerne nå fjerner den ene fordelen etter den andre - og det mens det fortsatt er svært langt igjen til målet om utelukkende salg av nullutslippsbiler. I norsk tradisjon avvikler politikerne en politikk som faktisk virker, og det lenge før man er i mål.

På drøyt ti år har antallet biler per 1000 innbyggere økt fra 481 til 583. I samme periode har også folketallet økt.

For folk flest er bil en attraktiv måte å komme fra et sted til et annet. Bilen er bekvem, og man kan reise når man vil. Dermed bare øker bilbruken. I 2003 var det 0,481 biler per innbygger i Norge - i fjor var tallet 0,583.

Når også folkemengden har økt med over 660.000 nordmenn i samme periode, så innebærer det at bilparken bare øker og øker - uansett hva politikerne sier og ønsker.

Selvsagt øker også kjørelengden. Bare de ti siste årene har økt med 5,6 milliarder kjøretøykilometer.

Hvis man legger til side misunnelsen for de som kjøper Tesla, så er tallenes tale klar: Selv med økonomiske subsidier og andre fordeler er ikke elbiler i nærheten av å være attraktive for bilkjøpere flest. Vi var på rett vei, men det gikk sent. Og nå skal altså fordelene fjernes. Noen som tror at det gir flere elbiler fremover?

Norge har rundt 2,5 millioner forurensende bensin- og dieselbiler, og det var bare 68.516 elbiler ved siste årsskifte.

Min historie er nokså representantiv, tror jeg. For snart fem år siden kjøpte jeg en elbil av «blikkbokstypen». Selv med subsidier kostet den 270.000 kroner, mens en tilsvarende bensinbil ville kostet under 100.000 kroner.

En normal familie vurderer da fordeler mot ulemper. På plussiden talte retten til å kjøre i kollektivfelt, gratis parkering og fri passering i bompengeringen.

(Avgiftslettelsene betydde ikke stort, så lenge bilen uansett var to-tre ganger dyrere enn en tilsvarende bensinbil).

Vi visste at brukte elbiler ville falle drastisk i pris, og så elbil-regnskapet måtte gå i null på fem år. Det viste seg å være riktig. Allerede året etter var nybilprisen på «vår» elbil 100.000 kroner lavere enn da vi kjøpte.

Likevel: Nå har fem år gått, og de som kjøpte elbiler i 2012/2013 har stort sett fått de fordelene de ble lovet frem til 2017, så politikerne har levert på sine løfter.

Det store spørsmålet er om de vil kjøpe elbil neste gang, og der viser statistikken at svaret er nei fra stadig flere. Med god grunn, for nå er den politiske støtten vissen - og det kommer stadige innstramminger av støtteordningene.

Derfor advarer Norsk Elbilforening: - Farlig spill med elbilpolitikken i en kritisk fase

  • Først ble elbilene kastet ut av kollektivfeltene på vei inn til Oslo (litt myket opp nå for elbiler med flere passasjerer).
  • Og nå kommer forslaget om å pålegge elbilene bompenger på 20 kroner i rushet allerede 1. januar 2018, og øke satsene til 30 kroner to år senere.
  • Paradoksalt nok kan Miljøpartiet De Grønne i Oslo bidra til å knekke nybilsalget av elbiler. Så skal det nevnes at partiet er imot alle privatbiler, også elbiler. Men det er en mager trøst hvis effekten blir flere bensinbiler, og færre elbiler - og det er høyst sannsynlig.

I praksis blir det litt mindre gunstig å kjøpe elbil enn å velge en forurensende bensinbil. Elbilforeningens spørreundersøkelse viser at halvpartene av elbileierne i Oslo og Akershus ikke ville kjøpt elbil i dag uten gratis bompassering.

Hvordan tror politikerne i Oslo og Akershus at det vil påvirke elbilsalget som allerede stuper?

PS: Vår elbil er trolig moden for skraphaugen før disse bompengene innføres. Vi har uansett fått det vi ble lovet da jeg kjøpte min elbil, så det er ikke noe å klage på. Men det er godt mulig at det også blir min siste elbil, og det var vel ikke planen.

Hva mener du? Hvordan tror du at bompengepolitikken vil påvirke salget av elbiler?

comments powered by Disqus
hits