Nettavisen har aldri vært større

Ser vi på summen av lesere fra datamaskin og mobiltelefon har Nettavisen aldri vært større.


Mobilen overtar som den viktigste kilden til nyheter. Derfor er Nettavisen større enn noensinne.

Hvis du akkurat nå leser denne bloggen på mobiltelefon, så er du ikke alene. Du er tvert imot ganske normal:

  • Sist uke hadde Nettavisen 1,8 millioner unike brukere på internett, og 2,2 millioner brukere på mobil.
  • Samme uke i fjor var tallene 1,6 millioner brukere fra datamaskin og 1,8 millioner brukere på mobil.

Vi har altså fortsatt leservekst, men den store veksten er på mobil.

Og det er er trolig noe de fleste kjenner seg igjen i. På dagtid, ofte på jobb eller skole, brukes den personlige datamaskinen. På kveld, i helgen, og når man er på farten, er mobilen alltid med.

Du finner tallene her: Topplisten og Mobil hos TNS Gallup

Det mest interessante med de årlige mediebarometrene fra Statistisk sentralbyrå er hvor fort utviklingen går.

Mange tar en siste kikk på mobiltelefonen når de sovner, bruker mobilen som vekkerklokke, og det første de gjør er å sjekke om det har skjedd noe i løpet av natten.

 

For en redaktør er dette fantastisk: Før Lillehammer-OL kom nyhetene med avisbudet eller når man var innom en kiosk. I dag kommer nyhetene når noe skjer, og du får dem der du er.

Andelen som har tilgang til smarttelefon og nettbrett har vokst eksplosivt de siste årene.

Mens alle piler peker opp for mobil, er trenden fortsatt nedover for papiraviser og fjernsyn.

Les mer hos Statistisk sentralbyrå: Stor nedgang i avislesing og TV-seing

Mens ni av ti nordmenn er innom internett i løpet av en dag, holder bare 42 prosent i en papiravis, og fjernsyn har falt fra 82 til 67 prosents oppslutning på 2000-tallet.

Både papiraviser og fjernsyn opplever fortsatt sterkt fall.

Også det er en trend de fleste kjenner seg igjen i: Færre holder eller kjøper papiraviser, og videotjenester som YouTube og Netflix har overtatt mye av levende bilder på storskjermen.

Som Statistisk sentralbyrå konkluderer: Færre leser trykte aviser og nettaviser per døgn i 2015 enn året før. Andelen TV-seere har sunket. Vi bruker mer tid på internett og sosiale medier er fremdeles i framgang.

Les mer: Norsk mediebarometer, 2015

Alle medietypene har egne målinger og bruker disse som «valuta» når de selger annonser. Det er noe av bakgrunnen for at papiravisene kan påstå at 2-3 personer leser den samme papiravisen. Troverdigheten kan diskuteres, og Statistisk sentralbyrås mediebarometer er den største uavhengige målingen av ulike medier. 

Det er et interessant trekk at nettavisene nå ser ut til å flatet ut på et nivå godt over papiravisene, som fortsatt faller.

Men moderat nedgang for nettavisene skyldes altså at leserne heller bruker mobiltelefonen.

For oss i Nettavisen er leserne like velkomne om de bruker mobiltelefon eller personlig datamaskin. Det viktigste for oss er at Nettavisen er tilgjengelig døgnet rundt, uansett hvor leserne våre befinner seg.

Så da lever vi godt med at antallet leser fra datamaskin har økt med 200.000 fra uke 14 i fjor til uke 14 i år, mens antallet som bruker mobiltelefonen har økt med 400.000.

Hva med deg? Leser du like mye fra PC som før, eller har mobilen overtatt mer av lesingen? Og hvordan tror du det går fremover?

comments powered by Disqus
hits