Ute og el-sykler på Oslos regning


Det nye byrådet ga 5.000 kroner i støtte for å kjøpe el-sykkel. Takk, men nei takk!
 

Nå kommer sannheten på bordet: Oslo kommunes støtte på 5.000 kroner for å kjøpe el-sykkel går til millionærer, skipsredere og redaktører.

Samtidig som Oslo kommune kutter på pleietilbudet på aldershjem, har det nye byrådet bestemt seg for å dele ut 5 millioner kroner for å støtte 1.000 privatpersoner som vil kjøpe el-sykkel.

Dette er utrollig, men sant - jeg har selv søkt og fått bevilget støtte til el-sykkel. Det var nok å sende en mail.

Så vanvittig er ordningen!

Les også Dagbladet: Her er skipsredere, rikingene og redaktørene som har fått elsykkel-støtte

Til arge skattebetalere: Jeg kommer selvsagt ikke til å ta imot pengene og kjøpe el-sykkel, så mitt lille bidrag er 5.000 sparte kroner for kommunen - og fokus på hvor tåpelig ordningen er. 

Nå skal det sies at ingen blir rike av tilskuddet på 5.000 kroner på Oslo kommune. Tilbudet forutsetter at du tar 80 prosent av regningen selv.

Et raskt Google-søk tilsier at prisene varierer mellom snaut 10.000 kroner og 36.000 kroner. 

For å få tilbake 5.000 kroner, må du kjøpe en el-sykkel til minst 25.000 kroner.

For å få tilbake 5.000 kroner fra Oslo kommune, må man altså kjøpe en el-sykkel til minst 25.000 kroner.

Eller som jurist Knut Brofoss sier det til Dagbladet: - Jeg forstår kritikken mot den ordningen veldig godt. Pengene går til folk som uansett ville kjøpt syklene. Det er dyre sykler, og det er mange som ikke har mulighet til å finansiere det.

Det har han selvsagt helt rett i. Siden du uansett må ta 80 prosent av regningen selv, og el-sykler er dyrt, så bruker kommunen skattepenger på folk som både har råd til el-sykkel og som trolig har bestemt seg for å kjøpe uansett.

 

 

Men min kritikk mot ordningen er ikke at den ikke er behovsprøvd.

Hvis Oslo kommune vil bruke kommunale millioner på å påvirke folk til å kjøpe el-sykkel, må ordningen være universell og gjelde alle. En millionær som får bedre helse og mindre utslipp av å gå fra bil til el-sykkel er like mye verdt som en annen med dårligere økonomi.

Min innvending går på at millioner til el-sykler er misbruk av kommunale penger som heller bør brukes på barnehager, vedlikehold av idrettshaller eller andre gode formål.

Dessuten er støtten inkonsekvent og tvilsom miljømessig. Vanlige folk må betale moms på miljøvennlige sykler, mens de som har råd til å kjøpe el-sykkel får igjen momsen fra Oslo kommune hvis de i stedet kjøper el-sykkel.

Regnestykket blir annerledes for el-biler, som også er momsfrie. For der virker skatteincitamentene slik at grønne avgifter påvirker folk til å velge miljøvennlig el-bil fremfor bensin eller diesel. Dessuten er det staten som tar regningen og ikke Oslo kommune.

Så enkelt var det å få støtten:

Da det nye byrådet lanserte el-sykkellstøtten, lagde de en nettside hvor du kunne sende et søknadskjema til en ekstern konsulent.

Noen uker senere kom svaret som ga tilsagn om inntil 5.000 kroner, eller maksimalt 20 prosent av kjøpesummen. Nå er rammen brukt opp, og det er ikke lengre mulig å søke tilskudd.

Se ordningen her: Tilskudd til kjøp av el-sykkel

For mitt private vedkommende er reiseveien til jobb så kort og flat at det er penger ut av vinduet å kjøpe el-sykkel. For egen del mener jeg at poenget med å sykle eller jogge til jobb må være mosjonen. Så da jogger jeg heller - eventuelt tråkker.

Selv om jeg ikke får de 5.000 kronene byrådet har kastet etter meg. Hadde jeg derimot skullet kjøpe el-sykkel, så hadde jeg tatt imot pengene. Det er ikke alltid man finner penger på bakken.

Hva mener du? Er 5.000 kroner fra kommunen for å kjøpe elsykkel en god idé, eller er det penger ut av vinduet?

comments powered by Disqus
hits