Prinsipper mot sunn fornuft

kommentarer
kommentarer
Kommentarer
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (De Grønne) og byråd for eldre, helse og sosiale tjenester, Inga Marte Thorkildsen (SV). (Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven)


Rundt 50 millioner kroner av den nye eiendomsskatten går til å tvangs-kommunalisere flere private sykehjem. 

Det rødgrønne byrådet i Oslo - eller Byregjeringen som de kaller seg selv - vant en knepen valgseier, men har benyttet tiden etter valget til å planlegge og gjennomføre mange upopulære tiltak.

I går ble det debatt om at samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg vil innføre 60 km/t på E6 - et tiltak som har minimal betydning for luftkvaliteten, men som vil senke trafikken på byens kanskje viktigste gjennomfartsåre.

Og i dag kommer det frem at SVs Inga Marte Thorkildsen vil at Oslo kommune skal overta fire private sykehjem. Merkostnaden er beregnet til 50 millioner kroner - fordi kommunen har en bedre pensjonsordning. Pengene kommer altså ikke beboerne til gode.

«Eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV) synes 49,5 mill. er en pris verd å betale for å sikre pensjon til helsearbeidere og bli kvitt profittdrevne aktører», skriver Aftenposten.

Et forslag om at kommunen kan benytte en rett til ett års forlengelse, og spare penger, vil ikke Thorkildsen høre på, fordi «dette var en viktig valgkampsak», som hun sier til Aftenposten.

For alle Oslo-borgere som i disse dager har fått varsel om eiendomsskatt, er det interessant å vite at kommunen i år har budsjettert med 150 millioner kroner i inntekter fra eiendomsskatten. Av dette går altså rundt 1/3 til å tvangs-overta de fire private sykehjemmene Madserud, Ammerudlunden, Manglerud og Uranienborg.

Et par millioner går det nok til å døpe om Byrådet til Byregjeringen også, men det er en annen skål.

For en drøy måned siden kunne Nettavisen Side3 fortelle at nå vil samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg innføre 60 km/t på riksveiene som går gjennom Oslo. Det er forsøkt før, og bilistene respekterte ikke de kunstig lave fartsgrensene på veier med atskillig større kapasitet.

 

 

- I dag var jeg i møte med Vegdirektøren og direktøren for Statens vegvesen Region Øst. Jeg er glad for å kunne fortelle bystyret om at vegvesenet nå - etter lang tids påtrykk fra Oslo - har besluttet å innføre vinterfartsgrense på riksveiene i Oslo fra høsten av. De blir fartsgrensen satt ned til 60 km/t, sa samferdselsbyråd Lan Maria Nguyen Berg.

Les saken på Side3: Nå kommer miljøfartsgrensene tilbake - sterkere enn noen gang

Forslaget forsinker nødvendig forflytning og transport, og miljøgevinsten er minimal. Likevel blir fartsgrensen satt ned på alle de viktigste gjennomfartsårene. 

- Det å senke fartgrensen til 60 km/t er historieløst hvis vi ser på den faglige kunnskapen, sier NAF-sjef Stig Skjøstad.

Felles for forslagene om 60 km/t og å fordyre sykehjemsdriften ved å tvangs-kommunisere er at politiske prinsipper går foran sunn fornuft.

Og de er eksempler på at småpartier som SV og Miljøpartiet De Grønne får igjennom sine fanesaker som takk for at de har sikret Arbeiderpartiet makten i hovedstaden. Så lenge det varer.

Hva mener du? Er det fornuftig med 60 km/t på riksveiene i Oslo, og er du enig i at Oslo kommune skal overta private sykehjem?

comments powered by Disqus
hits