Vegvesenet vil fjerne alle elbiler

 
Kollektivfeltet er tomt, mens elbilene øker køen i den vanlige kjørebanen på vei ut av Oslo i ettermiddagsrushet. (Video: Gunnar Stavrum, Nettavisen).

 

Statens Vegvesen er i ferd med å drepe fordelene for elbilene, mens Miljøpartiet De Grønne har byråden for miljø og samferdsel. 

At det er forskjell på å barbere seg og kutte hodet av seg, kan være en nyttig påminnelse for elbil-politikken i Oslo.

Elbiler blir forbudt døgnet rundt i halvannet år.For nå er kollektivfeltet stengt for elbiler sørover fra Oslo døgnet rundt - uansett om det er busser i feltet eller ikke.

Dermed må elbilene inn i det vanlige kjørefeltet, mens halvparten av veibanen er ubenyttet i begge retninger.

Løsningen skal vare i ett år, og er så byråkratisk og firkantet at det nesten ikke er til å tro:

  • Hvorfor ikke gjøre stengningen tidsbegrenset til morgenrushet innover, og ettermiddagsrushet utover?
  • Eller enda bedre - gjøre som E-18 østover: Kreve samkjøring i elbilene som skal bruke kollektifeltet?

- Statens vegvesen har tunnelsyn om elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

- De overser den politiske viljen, og vil dessverre igjen stenge for elbil i kollektivfelt.

Vest for Oslo forsøkte Statens Vegvesen å stenge kollektivfeltet for elbiler, og trosset rådene fra Elbilforeningen og flere politiske partier. Men etter hardt press måtte Vegvesenet gi seg og åpnet for samkjøring. Både Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet engasjerte seg i saken.

Les saken: Elbiler med passasjerer får kjøre i kollektivfeltet

Resultatet ble at Vegvesenet åpnet for elbiler med passasjerer i morgen- og kveldsrushet på E-18.

 

 

Dessverre lærte ikke Statens Vegvesen stort av lærepengen, så nå er det på an igjen. I en ny pressemelding forbyr Vegvesenet all bruk av elbil i kollektivfelt - døgnet rundt - fra nå og til 1. juni 2017.

Les pressemeldingen: Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt på E6 / Ring 3, Mosseveien og i Bjørvika

Så nå er den ene kjørebanen full, mens kollektivfeltet er tomt. (Se video fra ettermiddagsrushet, der elbiler nå øker køen utover).

- Årsaken til at vedtaket også gjelder Mosseveien (...), er at Mopsseveien blir avlastningstrasé ved kødannelse på E6 sørfra, skriver Vegvesenet, som har lagt inn en sikkerhetsventil: - Vegvesenet foretar løpende vurderinger av tiltaket, og vil vurdere hvordan trafikksituasjonen utvikler seg.

Foreløpig ser det totale elbilforbudet ut til å være en overreaksjon som virker mot sin hensikt. Vegvesenet overkjører den politiske viljen til å stimulere elbiler for å redusere klimautslipp og farlig luft i Oslo.

For meg personlig har ikke elbilforbudet på E18 sørover noen betydning, siden jeg uansett kjører før rushet de dagene jeg kjører - og bruker sykkel og kollektivtransport andre dager.

Men jeg er trolig typisk for elbilbilistene, siden vår familie også har en dieselbil. Så for meg virker elbil-fordelene slik politikerne ønsker: Når jeg kjører til byen, lar jeg dieselbilen stå og velger «blikkboksen» uten varmeanlegg - og uten utslipp. 

Jeg synes at Elbilforeningen har et godt forslag når de mener at elbiler bør samkjøre for å få bruke kollektivfeltet der det er kø. Og det er uforståelig at Statens Vegvesen igjen forsøker å trosse den politiske viljen til å beholde elbilfordelene.

Det blir spennende å se om det er Miljøpartiet De Grønne eller Statens Vegvesen som bestemmer.

Hva mener du? Er det fornuftig å kaste elbilene ut av kollektivfeltet døgnet rundt, eller kan forbudet gjøres tidsbegrenset og mot krav om samkjøring?

comments powered by Disqus
hits