Milliardæren fra Orkdal og NTNU


Nordmannen Are Traasdahl har skapt to milliardbedrifter i USA. Nå selger han Tapad for 3,1 milliarder kroner til Telenor. (Foto: Tapad).

 

På seks år har den relativt ukjente nordmannen Are Traasdahl skapt et milliardfirma i USA. Hvorfor gikk det ikke i Norge?

Det er ikke mer enn et drøyt år siden Nettavisens ledelse var på besøk hos Tapad Inc. på Manhattan i New York.

I relativt beskjedne, men sentralt plasserte, lokaler på Madison Avenue arbeidet personalet med en enkel idé - nemlig et system som gjør at annonsører kan følge enkeltbrukere som beveger seg mellom sin datamaskin, sitt nettbrett og sin mobiltelefon.

I dag kom nyheten om at Telenor kjøper selskapet - for utrolige 360 millioner dollar, eller 3,1 milliarder kroner.

- Vi er svært begeistret for å bli en del av Telenor-familien. Med mer enn 200 millioner mobilabonnenter i 13 markeder er Telenor en av verdens største og mest suksessrike mobilselskaper. Jeg er spesielt glad for hva dette oppkjøpet betyr for våre ansatte, våre samarbeidspartnere og selskapets videre vekst, sier administrende direktør og grunnlegger Are Traasdahl.

Her kan du se hva Tapad gjør:

 

Traasdahl er oppvokst i Orkdal, og dro til Trondheim for å bli sivilingeniør i industriell økonomi og admininstrasjon på NTH.

Hans første «kupp» var å være med på å lage teknologien bak SMS-avstemingene til TV 2s «Idol»-programmer. Han tok med seg kunnskapet videre, og flyttet til USA som 29-åring for å gjøre det samme med «American Idol». Så startet han selskapet Thumbplay, solgte det for to milliarder, og tjente sine første par hundre millioner kroner.

Her er historien hos TU: Are Traasdahl og Tapad: Herfra bygger sivilingeniør Are Traasdahl sitt nye milliardprosjekt

Det er mange interessante trekk ved historien. Traasdahl har sentrale norske ansatte og en norsk teknologibakgrunn. Selv bor han i Miami, men jobber tre dager i uken fra sitt kontor i New York. Han sier selv at han fikk rundt 3.000 nei før han fikk sin første kunde. Derfra har det gått rett oppover, men finansieringen er gjort av amerikanske venturekapital. 

Det er altså liten tvil om at gründeren selv har helt spesielle personlige egenskaper og drivkraft, men også at NTNU har it-teknologi i verdensklassen. Fra før har Fast-gründer John M. Lervik og hans folk bygget milliardbedrifter på søketeknologi fra miljøet i Trondheim - også det med utenlandsk risikokapital fra børsen.

Jeg tror nøkkelen til at Tapad gjorde suksess i USA, og ikke i Trondheim, er tilgang til risikovillig kapital med vilje til skalering og til å sikte høyt.

Å følge leserne på tvers av devicer er et ønske fra mange annonsører. Selskaper som Google og Facebook forsøker å løse det med innlogging, men det forutsetter at du er logget på deres tjenester.

Tapad forsøker å gjøre det samme uten innlogging, og løser de den utfordringen kan det være et globalt milliardmarked. Det tror i hvert fall Telenor. - Gjennom kjøpet av Tapad tar Telenor en viktig posisjon i det raskt voksende markedet for markedsføringsteknologi. I tillegg sikrer Telenor seg viktig kompetanse innenfor digital markedsføring og analyse, sier konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.

En ting er sikkert - og det er at globale giganter nå forsøker å fotfølge deg med tilpasset reklame uansett hvor du er. 

Og sentralt i dette sitter altså en nordmann fra Orkdal, som brukte seks år på å bygge et selskap verdt 3,1 milliarder kroner.

Hva mener du? Er tilpasset reklame en fordel, eller er du betenkt over hvor mye de globale selskapet vet om deg?

comments powered by Disqus
hits