Søndags-handel kun i bilfrie gater


Venstres gruppeleder Guri Melby foreslår søndagshandel, men kun i bilfrie gater. (Foto: Venstre).

 

Oslo kan få søndagshandel i bilfrie gater, ifølge et godt kompromissforslag fra Venstre.

Butikker og annen handel er svært skeptisk til planer om bilfrie sentrum. Samtidig er tendensen at stadig flere velger å bruke bil til kjøpesentre utenfor byene for å handle, slik at sentrum risikerer å bli bilfritt - og dødt.

Dette vil Venstre løse på en elegant måte: - Et kompromiss kan være å åpne for søndagsåpne butikker i bilfrie gater, sier partiets gruppeleder i Oslo til NRK Dagsnytt.

Hør innnslaget her: Søndagshandel i bilfrie gater

- Da gir vi et fortrinn til butikkene i bilfrie gater, i forhold til bilbasert handel utenfor sentrum, sier Guri Mellby.


Dette gråskraverte feltet vil bli bilfritt innen 2019, dersom de rødgrønne får det som de vil.

 

Meningene er delte om det planlagte «bilfrie» sentrum i Oslo innenfor Ring1. Nettavisens undersøkelser tyder på at så mye som 75 prosent av trafikken i dette området er nyttetrafikk, så «bilfritt» blir ikke bilfritt med alle unntakene som vil bli gitt.

Les bloggen: Hallusinasjoner om «bilfri» Oslo

Miljøpartiet De Grønne kan foreløpig ikke svare på spørsmål om hva bilfritt vil innebære, men det er rimelig å anta at det vil ramme privatbilkjøring til sentrum for å handle.

Derfor er Venstres forslag godt.

En plan om å utvide den store sonen som allerede i dag er forbeholdt gående og syklister (Karl Johan, gatene rundt Egertorget, Lille Grensen osv.) er positivt. Men det er bare positivt hvis handelen fortsetter slik at det ikke blir en død sone.

 

Å godta søndagsåpne butikker i bilfrie gater gir disse butikkene en fordel som kanskje kan oppheve ulempen ved å ligge i skyggen.

Og det kan skape liv i sentrum på søndag.

Hva mener du? Er dette et godt kompromiss, eller er det å lure søndagsåpent inn bakveien. Og bør det egentlig være opp til politikerne å vedta når butikkene kan holde åpent?

comments powered by Disqus
hits