Hallusinasjoner om «bilfri» Oslo


De som tror at området innenfor Ring 1 blir slik, må tro om igjen. (Foto: Thomas Cuelho, Flickr).

 

Det aller meste av biltrafikken i Oslo sentrum er nyttetrafikk. «Bilfritt» blir ikke bilfritt.

Det nye byrådet i Oslo vil gjøre området innenfor Ring 1 «bilfritt» innen 2019. 

Forslaget er ugjennomtenkt og kan ikke gjennomføres uten at så mye som kanskje 75 prosent av bilene slipper igjennom, uansett.

De siste dagene har det vært en omfattende debatt på sosiale medier etter at Stavanger Aftenblads kommentator Sven Egil Omdal på lørdag skrev: «Både Nettavisen og Dagens Næringsliv er til tider nesten sykelig oppfatt av trender. Likevel har de ikke oppdaget at en av de tyngste trendene i vår tid er at fotgjengerne og syklister gjenerobrer Europas byer, gate for gate?».

Les kommentaren: Hallusinasjoner i hovedstaden

Det er morsomt å bli belært fra Berlin (der Omdal holder til). Spesielt morsomt fordi alle vi som bor og arbeider i Oslo for lengst har oppdaget at hovedstaden blir mer og mer bilfri.

Men det er forskjell på å barbere seg og kutte hodet av seg.

Omdals kommentar fra det fjerne er for øvrig illustrert med et købilde fra Ring1, og den vil selv ikke Miljøpartiet De Grønne gjøre bilfri.


Tatt bokstavelig skal hele det gråmarkerte området være bilfritt. Det kommer aldri til å skje. (Montasje: Nettavisen/Google Maps).

 

Jeg har skrevet før, og gjentar det gjerne: Et bilfritt sentrum innenfor Ring1 er en illusjon, rett og slett fordi unntakene kommer til å bli så mange.

Nettavisen har forsøkt å få ut tall på hvor stor andel som er nyttetrafikk, og de beste anslagene vi får er at rundt 70 prosent av biltrafikken i sentrum er nyttetrafikk. Den vil altså ikke forsvinne selv om det kommer et grønt stempel med «bilfritt».

Les saken: Kun 1 av 4 kjøretøy forsvinner med bilfritt sentrum

Som Bellona-sjef Fredric Hauge sier det: - MDG risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært. Det er koselig med bilfrie gater, men vi må ha faglige begrunnelser for dette. Med tall og fakta. Dere må ikke misbruke klimasaken her, sa Hauge til NRK Søndagsavisen.

Hauge har helt rett!

Poenget med miljøpolitikk er ikke å plage folk, men å oppnå miljøeffekter. Og da må man veie fordeler og ulemper med ulike tiltak opp mot hverandre. Et minimum av faktagrunnlag er at man vet hvor mange privatbiler det er snakk om, og hvor mye av biltrafikken som vil forsvinne ved et «forbud».

Det er enorm forskjell på å ha bilfrie soner og gågater (som er en politikk jeg støtter) til å foreslå at et område som er 1,5 kilometer fra den ene siden til den andre, blir bilfritt. 

Foreløpig er «bilfritt» en fjern idé som ikke hverken er utredet eller konkretisert. De Grønne kan ikke svare på hva som skal skje med parkeringshusene innenfor Ring 1, eller hvilke unntak som vil komme. Selv Byrådserklæringen gir klare signaler at «bilfritt» blir hullete som en sveitserost.


Selv i dag er opp mot 75 prosent av biltrafikken såkalt nyttetransport. Byrådserklæringen lister opp mange unntak, og sier at de skal samle erfaring og gjennomføre prøveprosjekter.

 

Jeg støtter områder forbeholdt syklister og gående. Bilfrie gater, gjennomgående sykkelveier og bedre kollektivtransport er gode tiltak. Store deler av Oslo sentrum er allerede bilfri, og områdene kan gjerne utvides.

Men det må skje på en måte som er praktisk gjennomførbar, som tar vare på sentrum som møtested og handlested, og ikke som symbolpolitikk. 

Sven Egil Omdal har rett i at bilfrie soner for fotgjengere og syklister er en trend, og den er positiv.

Men det er også en trend at både ulykker og utslipp fra privatbiler synker. Bil er et fleksibelt transportmiddel, og det viktigste er å fortsette med insitamenter som gjør den mer miljøvennlig. Der er Oslo en foregangsby i verdenssammenheng når vi ser på andelen elbiler av nybilsalget. 

Som grafikken fra Statistisk sentralbyrå viser, er NOx-utslippene fra biltrafikken halvert de siste tiårene, og den utviklingen fortsetter.

Å vedta en målsetning som aldri blir vedtatt, tjener ikke formålet. «Bilfritt» Oslo innenfor Ring1 er en hallusinasjon og en avsporing som gjør miljøkampen upopulær fordi forslaget ikke er faktabasert og utredet.

Det blir selvsagt ikke bilfritt innenfor Ring1 før 2019.

Det vet vi som bor og arbeider i Oslo.

comments powered by Disqus
hits