Biler med klimakvoter i kollektivfeltet?


Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft bør skrote alle norske klimakvoter. (Foto: Bjørn Stuedal).

 

Norsk elbil-politikk er svært vellykket. Hvorfor ikke la bensinbilister som kjøper klimakvoter kjøre i kollektivfeltet?

En vanlig norsk familiebil som VW Passat slipper ut cirka 109 gram CO2 per kilometer.

Hvis vi tenker at familien kjører 20.000 kilometer i året, slipper bilen ut 2,2 tonn CO2.

Sett fra familiens synspunkt finnes det tre muligheter:

  • Fortsette å gi blaffen i miljøutslippene, og kjøre fordi man trenger det.
  • Bytte ut bensinbilen med en forurensningsfri bil, for eksempel elektrisk VW Golf.
  • Eller gjøre som Norge - kjøpe klimakvoter for å bli «utslippsnøytrale».

Å få ned utslippene fra veitransport er helt avgjørende for at Norge skal nå sine utslippsmål.

Veitrafikk står for rundt 20 prosent av alle norske utslipp, eller over 10 millioner tonn CO2 i året.


Kilde: Statistisk sentralbyrå

 

I hele EU, og langt inn i Stortinget og i norske regjeringskontorer, er det en annerkjent løsning på utslipp å kjøpe klimakvoter.

Tanken er at Norge kan slippe å kutte selv, så lenge vi betaler andre for å kutte sine utslipp.

Hvorfor kan ikke norske bilister gjøre det samme?

 

Og hvorfor kan ikke bilistene som har klimakvote-oblat få samme fordeler som elbiler?

Det ville i så fall være svært billig.

I dag er prisen på en klimakvote rundt 7 euro, eller snaut 70 kroner per tonn.

Hvis vi går tilbake til familien med VW Passat, kan de altså kjøpe seg «fri» fra utslippet rundt 150 kroner i året.

Nettstedet Mittklima.no, som drives av Fremtiden i våre hender, har en kalkulator hvor man kan regne den totale effekten bilen din har på miljøet.

Hvis vi legger inn alle tall for VW Passat, gir kalkulatoren svaret 3,4 tonn utslipp av CO2.


Kilde: Mittklima.no

Selv da blir ikke prisen høyere enn 670 kroner i året, og det er nok en pris mange mennesker i Asker og Bærum med glede ville betalt for å suse forbi køen i kollektivfeltet - med utslippsnøytral samvittighet.

Sjekk din egen bil: Kalkulator utslipp bilreiser

Problemet er at kvotene nå er så billige at de ikke virker. EU flommer over av dem. Sånn sett har det blitt en form for billig avlat.

Les kommentaren: Norge bør kjøpe mange klimakvoter og kaste dem

Norge har nå tre millioner CO2-kvoter til overs, og regjeringen ønsker å flytte dem over til neste periode.

Les saken: Norge vil spare på klimakvoter

For å sette tallet inn i sammenheng, tilsvarer det altså rundt en million privatbiler som VW Passat i ett år.

De fleste forstår at det er en dårlig idé å la bensinbilister få kjøpe seg inn i kollektivfeltet for 670 kroner i året.

Men det er like åpenbart at kjøp av klimakvoter med dagens system er billig avlat som ikke virker.

- Det er et trist bevis på en total handlingslammelse fra norske politikeres side de siste tiårene, mener fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

- Å slette disse svært billige kvotene bør være et minstemål, legger han til.

Les saken: Krever sletting av kvoteoverskudd

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft deltar i dag på et uformelt møte i Paris foran klimaforhandlingene i desember.

Der bør Norge ta til orde for å stramme inn betydelig i klimakvotene, slik at prisen på utslipp går i været.

Et godt første skritt er at Norge kaster alle klimakvotene vi har til overs - og ikke har dem til gode for senere utslipp.

For: Hvis den norske staten kan kjøpe seg god samvittighet med billig avlat som ikke virker - hvorfor ikke norske privatbilister også?

comments powered by Disqus
hits