Lærerne hater prestasjonslønn


Utdanningsforbundets Terje Vilno mener at prestasjonslønn er et slag under beltestedet. (Foto: Utdanningsforbundet).

Oslo Høyre vil gi gode lærere ekstra lønn. - Et slag under beltestedet, mener Utdanningsforbundet.

Svært mange yrkesgrupper har ulike former for prestasjonslønn.

Men det skal lærerne ha seg frabedt: - Alle undersøkelser viser at de fleste lærerne er gode lærere, hevder leder Terje Vilno i Utdanningsforbundet Oslo. - Å lage et sterkt konkurranseforhold er uklokt.

 

Motstanden føyer seg inn i et mønster der lærernes fagforeninger motarbeider alt som smaker av måling og målstyring. 

De samme personene som uten å nøle setter et tall på en elevs prestasjoner gjennom ti år, nekter altså å bli kikket i kortene.

Selv et beskjedent forslag som å gi lærere med gode resultateter 10.000 - 20.000 kroner ekstra, er utålelig.

- Jeg oppfatter dette som et slag under beltestedet på lærere som tross alt er opptatt av at elever skal få til mest mulig i dag, sier Vilno til Aftenposten.

Det er klart at hvis alle lærere er perfekte, så er det vanskelig å måle hvem som er best.

Men slik er det selvsagt ikke. 

Lærere er som folk flest. Noen lærere oppnår systematisk bedre resultater i form av karakterer og trivsel - mens andre er middelhavsfarere. Det skulle ikke forundre meg om skolen også har lærere som er svake.

To ting er rimelig sikkert:

  • Det man måler, styrer man etter. 
  • Incitamenter virker, men ikke alltid slik man ønsker.

Derfor er det viktig å høre på lærernes faglige innvendinger til å gjøre prestasjonslønnen bedre. 

Kortsiktig kan resultatene svinge på grunn av tilfeldigheter eller en klasse som er spesielt god eller dårlig.

Men over tid vil man se forskjellen på gode og dårlige lærere, enten man ser på karakterutvikling eller elevenes trivsel.

Det samme gjelder utformingen av prestasjonslønnen. Er den bare individuell, fremmer den egeninteressen. Går den til et team, fremmes samarbeid. Utformingen og doseringen kan være viktig for hvilken adferd de økonomiske gulrøttene fremmer.

Men løsningen er ikke å påstå at alle er like gode og at de følgelig må tjene like godt. Det vet lærerne selv, og derfor har skolen atskillig med incitamenter til elevene. De får løpende evalueringer, avgangskarakterer og vurderes på orden og oppførsel.

Paradoksalt nok kan et tall satt av en lærer avgjøre om en elev kommer inn på drømmestudiet og får oppfylt karrieredrømmen.

Sett på den bakgrunn blir klagingen på 10.000 kroner i prestasjonslønn til flinke lærere litt latterlig.

#Utdanningsforbundet #Elever #Karakterer #Prestasjonslønn #Bonus #Lærere #Skolen #Oslo #Stavrum #Nettpåsak

Hva mener du? Er alle lærere like gode, eller er noen lærere bedre enn andre - og fortjener de i så fall ekstra lønn?

comments powered by Disqus
hits