Privatlivet ofrer vi uten skrupler

 
De fleste ser nesten bare positive følger av personlig teknologi, og bytter gjerne tap av privatliv mot fordelene. 

Folk flest ser nesten bare positive ting ved å gi fra seg mange personlige data til selskaper som Facebook, Google og Apple.

Debatten om datalagringsdirektivet har vært hard i hele EU-området og i Norge.

Motstanderne har kjempet iherdig for å beskyte folks privatliv mot overvåkning.

Men nå viser det seg at folk flest ser mye større fordeler enn ulemper av å gi fra seg private data i ny teknologi.

Infographic: Loss of Privacy Only Downside to Rise of Personal Tech | Statista
You will find more statistics at Statista 

Dette går frem av en undersøkelse av 12.000 internettbrukere i 12 land, som Microsoft la frem på World Economic Forum i Davos.

Moderne teknologi har gjort det mulig å koble seg opp mot kjente og ukjente mennesker over hele verden.

- Internettbrukere flest er enige i at teknologien har forandret omtrent alle deler av livet til det bedre, er konklusjonen.

Les mer: Tap av privatliv eneste nedside for veksten i personlig teknologi

Det skumle er at vi ikke ser hvordan vi gradvis bygger ned murene rundt vår private sfære.

Grafikken til venstre viser noe av teknologien Datatilsynet er opptatt av.

Et eksempel: mobilapper som vet hvor du og vennene dine er, har tilgang til geodata og vennelister.

Når Facebook gir deg akkurat den annonsen, så skjer det fordi selskapet har mye data om deg - venner, adferd, interesser, meninger.

Google kan til og med ha innsikt i din epost, hva du søker på og hvor du er til enhver tid.

Norge har strenge regler om personregistre, men det er mindre strengt å analysere enorme datamengder i sanntid - populært kalt Big data. 

Sånn sett er Facebook ikke bare en sosial tjeneste, men også et enormt personregister.

Riktignok forstår de 12.000 databrukerne at nyttige tjenester kommer i en byttehandel, hvor innsatsen er privatoppysninger.

Du kan lese undersøkelsen her: Hvordan personlig teknologi forandrer våre liv

Men de vektlegger nytten av å kunne finne billige produkter (74 prosent positivt), mye mer enn det negative i å oppgi privatliv (52 prosent negativt).

Undersøkelsen viser at japanerne er mest opptatt av tap av privatliv, mens inderne ikke synes det er viktig i det hele tatt.

 

 Min teori er at den nokså positive vurderingen skyldes at folk flest ikke har idé om hvor mye data Facebook samler om deg.

Du kan jo ta en enkel test: Vet du hvor du går for å justere på de private innstllingene?

#Facebook #Twitter #Google #Microsoft #Personligteknologi #Personal #Tech #Stavrum #Nettpåsak

 

Hva mener du? Er du villig til å gi fra deg privatliv i bytte mot bedre personlig teknologi? Diskuter i feltet under.

comments powered by Disqus
hits