Steng hele gater for bensinbiler


Volkswagen Golf ble den mest solgte bilen i Norge i fjor. 

I fjor ble det solgt 120.000 nye personbiler på bensin eller diesel i Norge. Selv om det blir flere elbiler, så er de altfor få.

Mange klager på elbilene, men det virkelige problemet er den stadige bølgen av nye utslippbiler på norske veier.

Riktignok øker elbilsalget, men de fordelene som elbilkjøperne får er altfor små i forhold til målene som skal oppnås.

Et godt forslag som nå vurderes i Oslo, er å stenge av deler av byen for biler som går på fossilt drivstoff - altså bensin og diesel.

Volkswagen Golf ble fjorårets mest solgte bilmodell, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.




Oslo bystyre har som mål at utslippene av klimagasser skal halveres innen 2030, og da må det skje noe drastisk.

Miljøbyråd Guri Melby (V) har som mål at folk skal klare seg uten bil: - Og at de som absolutt trenger bil, skaffer seg nullutslippsbiler, sier Melby til Dagsavisen.

Riktignok er det noen lyspunkter. Nysalget av elbiler og andre biler uten utslipp ble mer enn fordoblet til drøyt 18.000. Det er bra, men bare en begynnelse.

Oslos mål er at absolutt alle nye biler allerede i 2025 skal være ladbare og utslippfrie.

Frem mot 2030 skal befolkningen i byen øke med 180.000 innbyggere, viser kommunens egne anslag.

Og da er det et kjempeproblem at kollektivtransporten ikke kan ta særlig mer i rushtrafikken: - Transport er den største kilden til klimagassutslipp i Oslo og medfører også støy og luftforurensning, heter det i kommunens miljøplan.

Du kan lese den her: Handlingsplan miljø og klima 2012 - 2015

De som klager på gulrøttene til elbil, glemmer at de aller fleste fremdeles velger forurensende biler.

Og antallet bare øker og øker. 

Norge nærmer seg nå 2,6 millioner personbiler, og utskiftingen fra fossile biler til elbiler går altfor sakte.

Ifølge Dagsavisen vil Venstre-byråden foreslå harde tiltak:

  • Soner hvor man ikke kan kjøre med bensinbil.
  • Flere ladestasjoner og fortsatt fritt kollektivfelt.
  • Innførig av miljøfelt på enkelte veistrekninger.

Dette er gode tiltak, og kanskje må det enda sterkere lut til for å tvinge folk over fra bensinbiler til elbiler.

Riktignok er det CO2-utslipp også i produksjonen av elbiler, men det er lettere å rense store enkeltutslipp på en bilfabrikk enn mange små utslipp fra millioner av bensinbiler.

Dessuten er det med på å gjøre Oslo til en grønnere by hvis vi blir kvitt støy og luftforurensning fra transport.

Men utfordringen er større enn Oslo - skal vi få til norske utslippsreduksjoner må en mye større andel av nybilsalget bli elbil. Store bysentra som Stavanger, Bergen og Trondheim må innføre like strenge tiltak.

Elbilene er fremtiden - fossilbilene er - vel - fossile.

#Elbil #Nullutslipp #Miljøplan #Bensinbiler #Stavrum #Nettpåsak

 

Er du enig i at Oslo og andre byer bør stenge deler av bykjernen for biler som går på diesel eller bensin? Diskuter i debattfeltet under.

comments powered by Disqus
hits