Drosjene priser seg ut mot Uber


Uber kobler passasjerer med sjåfører som kjører deg mot betaling. (Foto: Uber)

Prisene per tur øker, mens drosjene står tomme. Derfor er Uber en livsfarlig konkurrent for taxinæringen.

Drosjeeierne er i harnisk over utfordreren Uber.

De har all grunn til å bekymre seg.

Siden starten i 2009 har Uber etablert seg i 200 byer over hele verden, og Oslo er et fristende mål.

I Norge har snittprisen per drosjetur økt fra 180 kroner i 2007, til 280 kroner nå.

Samtidig har det kommet flere drosjer, og de står stadig mer tomme og venter på tur.

Mens drosjene brukte halvparten av tiden på å vente på passasjerer i 2007 - bruker de nå 2/3 av tiden på å vente.

Hva er årsaken?

En av dem kan være at drosjene har priset seg ut av etterspørselen, og i så fall er Uber en synkemine mot drosjenæringen.

- Det er et absurd paradoks. Drosjesentralene har skrudd opp prisene så mye at etterspørselen går ned i en i en situasjon med sterk befolkningsvekst, der veksten består av folk uten bil. for privatbilismen har jo ikke økt, sier drosjesjåfør Roger Dørum Pettersen til Finansavisen.

Ser vi på statistikken, har han åpenbart et poeng:

Fra toppen i fjerde kvartal 2007 har antallet turer sunket fra 10,7 til 8,4 milliioner turer.

Det blir altså flere drosjer, turene blir dyrere, mens det blir færre kjøreturer.

Her finner du statistikken: Drosjetransport

Eller for si det slik: - Drosjenes samlede kjørelengde utgjorde 150 millioner kilometer. Av dette ble 80 millioner kilometer kjørt med passasjer, skriver Statistisk sentralbyrå.

Den største utfordringen for drosjenæringen er det uforutsigbare prisnivået.

Aller verst er å ta en drosje fra Gardermoen, hvor det står en horde med drosjer - fra et mylder av selskaper - til en myriade av priser for den samme turen.



Alternativet er å laste ned Uber-appen til mobiltelefonen, og få en privat sjåfør til fast, lav og forutsigbar pris.

Jeg har ingen tro på at drosjenæringen over tid vil lykkes i å holde Uber ute.

At to personer spleiser på kjørekostnader (Uber Pop) kan umulig være ulovlig.

Og det blir neppe enkelt å forhindre en formidling av «pirattaxi» der passasjerene opplever trygghet fordi sjåføren er sjekket og anbefalt av andre.

Det farligste for drosjenæringen er at kundene er lei av enorme prisvariasjoner det er vanskelig å få oversikt over.

Da hopper de lett over - til Uber.

#Uber #Drosje #Taxi #Pirat #Stavrum #Nettpåsak

comments powered by Disqus
hits