hits

Når kommer de nye veiene?

kommentarer
kommentarer
Kommentarer


Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gikk til valg på store investeringer i samferdsel. Nå forventer velgerne at han leverer. (Foto: Frp).

Elbil har blitt en lynavleder for politikere som ikke gjør jobben sin: Når kommer bedre veier og kollektivtilbud?

Norske medier og politikere har fått elbiler på hjernen.

Stadig presseoppslag går på de økonomiske fordelene ved å kjøpe elbil, og det urettferdige i at elbiler får kjøre i kollektivfeltet.

Kritikken er pussig, for incitamentene er ikke sterkere enn at 19 av 20 bilkjøpere fortsatt velger forurensende bensinbiler.

Årsaken er enkel: Tross subsidier er fortsatt elbil elendig privatøkonomisk. 

Om få uker kommer statsbudsjettet, og da må Høye og Fremskrittspartiet levere på en sterk forventning:

  • Utbygging av veier der folk bor.
  • Bedre og mer komfortabelt kollektivtilbud.
  • Og det åpenvart vanskeligste av alt - flere sykkelveier.

Faktisk er elbilpolitikken et av svært få områder i samferdselspolitikken der mål og virkemidler finner hverandre.

Det eneste unntaket er E-18 inn mot Oslo fra Asker og Bærum.

Du kan følge trafikken live her: Webkamera i Sandvika


Slik er trafikken klokken 07.45 tirsdag 9. september. (Kilde: Webkamera, Vegvesenet).

Men heller ikke der er elbilene det reelle problemet. Det store mysteriet er hvorfor Stortinget ikke har skåret igjennom og sørget for skikkelig veiutbygging for en million av Norges 5,5 millioner innbyggere.

Og det handler ikke om at busspassasjerene må vente noen minutter fordi de deler kollektivfelt med drosjer og elbiler.

Svaret er ille: Stortinget domineres av distriktsrepresentanter som bevilger milliarder til broer og tunneller der ingen bor, mens de konsekvent nedprioriterer både vei og samferdsel rundt Oslo.

I dag sier Gjermund Hagesæter (Frp) og Nikolai Astrup (Høyre) at elbilene neppe får kjøre i kollektivfeltet for alltid.

- Fordelen med å kjøre i kollektivrfeltet kommer ikke til å eksitere i all evighet, og det bør alle som kjøper elbil være klar over, sier Astrup til Dagens Næringsliv.

Det er en merkelig tilnærming fra en klimapolitisk talsmann.

Å flytte transport til utslippsfrie biler må være en fordel i en by som Oslo.

Enhver som har stått i køen på E-18 inn mot Oslo ser at hovedproblemet er noe helt annet enn elbiler, selv om de er et irritasjonsmomentet for dem som har valgt forurensende biler.

  • Kollektivtilbudet er for tregt og for dårlig, og det er en skam at det tar lengre tid med tog fra Tønsberg og Sandefjord i dag enn på 70-tallet.
  • T-banen er ikke koblet sammen. Nasjonale og lokale politikere klarer ikke en gang å bli enige om t-bane til Fornebu.
  • Og ideologi hindrer en løsning forbrukerne ønsker - nemlig innfartsparkering, der man kan kjøre varmt og behagelig fra egen bolig til togstasjonen.

Hvis Høyres og Fremskrittspartiets løsning på dette er å legge moms på elbiler og fjerne fordelen av å kjøre i kollektivfelt, så er det en seier for politikere som ikke har en løsning på reelle problemer.

Men den seieren blir kortvarig for partier som gikk til valg på å bygge ut norsk samferdsel.

PS: Undertegnede har elbil, av typen «blikkboks». Den er kjøpt fordi den er forurensningsfri og lydløs, og kjøres stort sett i en tid på døgnet og på en veistrekning ingen foreløpig har foreslått å innsnevre for elbiler. 

#Elbil #Kollektivtransport #Kollektivfelt #Buss #Bane #Tog #Stavrum #Nettpåsak

 

comments powered by Disqus