Idioti å selge Flytoget


Å selge et naturlig monopol som Flytoget er en dårlig plan. (Foto: Flytoget).

 

Norge har 5.000 milliarder på bok, men regjeringen vurderer likevel å selge et naturlig monopol som Flytoget. Det er ikke ideologi, men idioti.

Det er sjeldent jeg er enig med Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre når han maler fanden på veggen om privatisering og konkurranse.

Men når det gjelder Flytoget, har han helt rett:

- Det ser ut som om regjeringen er mer drevet av ideologiske hensyn når de ønsker å kvitte seg med statlig eierskap, enn av forretningsmessige og strategiske motiver, sier han til Dagens Næringsliv.

Enda enklere kan det sies: Hvis det ikke er noe feil, hvorfor fikse det?

Tre år på rad har Flytoget hatt Norges mest fornøyde kunder.

Da Flytoget fikk Kundetilfredshetsprisen 2014, fikk de skamros:

- Det er det beste resultatet vi noen gang har målt, sier prosjektlederen for Norsk Kundebarometer på Handelshøyskolen BI, Pål Rasmus Silseth.

 Å gi NSB konkurranse, er vel og bra.

Erfaringer fra Sverige har vist at det godt går an å beholde skinner og infrastruktur hos en statlig aktør som Jernbaneverket, og la NSB og kommersielle aktører konkurrere.

Men det er å begynne i gal ende hvis man plukker ut den mest lukrative - og veldrevne - delen og selger den til høystbydende.

Bare se på prisene på restaurantene på Gardermoen, så ser man effekten av å privatisere monopoler.

Det er all grunn til å frykte at en privat driver av Flytoget vil skru opp prisene, slik at det staten får i salgsgevinst blir betalt av flypassasjerer som blir plyndret av monopolisten.

Siden Flytoget troner øverst, vil ikke en ny eier lage et produkt kundene blir mer fornøyd med.

Den eneste hensikten næringsminister Monica Mæland kan ha ved å selge er at staten kan frigjøre noen milliarder.

Økonomisk går Flytoget på skinner, og produsert overskudd på rundt 150 millioner kroner i året.

Gjennomsnittlig P/E på Oslo børs er 12,1.

Hvis vi bruker den tommelfingerregelen, vil en privat aktør kanskje strekke seg mot to milliarder kroner.

Betaler de mer, må planen være å øke overskuddet.

Togene går hvert tiende minutt, så økte inntekter må nødvendigvis bety økte billettpriser.

Da er det verdt å minne om at Flytoget i sin tid kostet 10 milliarder kroner å bygge.

Les mer her: Historikk

Senere er investeringen nedskrevet, slik at Flytoget kan drives med «overskudd».

Så «milliardgevinsten» ved å selge Flytoget, er i virkeligheten et gigantisk tap for staten.

Årsaken til at Flytoget ble etablert, var å sikre en miljøvennlig transport til Gardermoen.

Da må prisene holdes i sjakk.

Flytoget er altså både et naturlig monopol og et miljøtiltak, og det er ikke bare ideologi å selge det nå.

Det er idioti.

PS: Hvis regjeringen trenger et ideologisk tiltak, så er mitt forslag at de gir Flytogets leder, Linda Bernander Silseth, en lønnsøkning og en bonusordning som baseres på to premisser: Fornøyde kunder og økt markedsandel av persontransporten til Gardermoen.

#Flytoget #NSB #Jernbane #GahrStøre #Arbeiderpartiet #Næringsminister #Monopol #Konkurranse #Stavrum #Nettpåsak

comments powered by Disqus
hits