First House med buksene nede


First House-grunnlegger Bjørn Richard Johansen (t.v) arbeider for kinesiske interesser. Her sammen med First House-direktør Per Høiby. Foto: Erlend Aas (NTB scanpix).


First House klarte å avspore debatten, men her er beviset: Selskapets grunnlegger jobber for kinesiske interesser.

Aftenpostens Harald Stanghelle leverte i går en bredside mot kommunikasjonsselskapet First House.

Ifølge «gode, men ubekreftede rykter» har kinesiske interesser leid inn First House til en kampanje mot Nobelkomiteen og Thorbjørn Jagland, hevdet Stanghelle i en kommentar.

Det fikk First House til å rykke ut med en pressemelding, der det heter at «First House har ikke Kina som kunde».

Det er det heller ingen som har påstått.

Men nå trenger ingen lure på om First House arbeider for kinesiske interesser.

Selskapets grunnlegger, Bjørn Richard Johansen, har vært i styret for Norsk-kinesisk handelskammer i tre år.

Her er beviset: NCCC-styret valgt mai 2011


First House-grunnlegger Bjørn Richard Johansen jobber for kinesiske interesser. Kilde: Norsk-kinesiske handelskammer.

 

Hvem er denne Bjørn Richard Johansen?

First House gir denne attesten på sin hjemmeside: «Med sin unike strategiske forståelse og analytiske evner, var det Bjørn Richard Johansen som tok initiativet til å etablere First House i 2010».

Du kan lese beskrivelsen her: Partner og seniorrådgiver Bjørn Richard Johansen

Det er altså ingen tvil om at First House arbeider for kinesiske interesser, slik Harald Stanghelle skrev.

Hva driver det norsk-kinesiske handelskammeret med?

Formålet er å tilby et forum for de som vil promotere businessmuligheter mellom de to landene, og skape et nettverk som kan støtte hverandre i business.

Les mer her: Inspirerende kontakter

Utspillet som fikk Aftenposten-redaktøren til å reagere var et leserinnlegg fra tidligere FN-ambassadør, nåværende First House-partner, Morten Wetland i Dagens Næringsliv.

Wetland kritiserte den norske Nobelkomitéen, og Stanghelle mente at det var ledd i kampanjen for kinesiske interesser.

Nå viser det seg at også Wetland har kunder med interesser i Kina.

Det innrømmer også First House at de har: - Det er åpenbart at noen av våre kunder kan ha økonomiske interesser i Kina, skriver First House-direktør Per Høiby.

Da har vi følgende fasit:

  • First House-grunnleggeren er i styret for et nettverk som skal fremme norsk/kinesisk handel.
  • First House har kunder som har interesse av å forbedre forholdet til Kina.
  • Og First House-partneren som startet saken, har selv kunder med kinesiske interesser.

Det er altså ingen tvil om at Nobelkomitéens formann, Thorbjørn Jagland, har rett når han skriver at «First House (...) kanskje har eller kan få kunder som lenge har vært misfornøyde med prisen til Liu Xiaobou...». 

Les VG-saken her: First House bekrefter: Har kunder med interesser i Kina

Kjernen i saken er om First House sitt engasjement mot Nobelkomitéen tjener deres egne - og kundenes - interesser.

I så fall må engasjementet forstås på den bakgrunn.

Etter min oppfatning viser fakta klart at så er tilfelle (selv om jeg i sak er enig med Wetland i at Nobelkomitéen bør settes sammen på en annen måte).

For meg er det mindre vesentlig om First House er hyret inn med et spesifikt oppdrag om å sverte Nobelkomitéen, eller om de får indirekte betalt via større oppdrag for norske eller kinesiske selskaper som ønsker det samme.

PR-rådgivere har særlig gitt tre bidrag til triks i det offentlige ordskiftet:

  1. Ikke-beklagende beklagelser.
  2. Ikke-benektende benektelser.
  3. Avsporinger av sakens kjerne.

Denne saken kommer inn under de to siste.

Pressemeldingen i går er nemlig et mesterstykke i å benekte noe ingen har påstått, og så forsøke å få saken til å dreie seg om noe helt annet enn hvilke interesser First House arbeider for.

Først benekter First House at de har Kina som kunde.

Det er det ingen som har påstått heller - altså en ikke-benektende benektelse.

Og pressen gikk stort sett fem på.

Så forsøkte de å få saken til å dreie seg om Aftenpostens redaktør har brutt presseetikken ved å viderebringe ubekreftede rykter.

Les pressemeldingen her: First House har ikke Kina som kunde

Også der lyktes First House i går.

Debatten på sosiale medier dreide seg om Stanghelle og etikk, ikke om First House og kinesiske interesser.

Men i dag får First House regningen for å ha brutt første regel i kommunikasjon:

Ikke kast sten når du sitter i et glasshus.

#Kina #Norge #Handelskammer #Wetland #FirstHouse #Stanghelle #Aftenposten #Stavrum #Nettpåsak 

comments powered by Disqus
hits