Hvorfor frykter lærerne sine elever?


Kunnskapsminister Thorbjørn Røe Isaksen får lærerne på nakken hvis han lar elevene få si sin mening. Foto: Kunnskapsdepartementet.

Elevene er de viktigste i norsk skole, ikke lærerne. Nå er det på tide å ta elevene på alvor.

Norge bruker titalls milliarder kroner i året på en internasjonalt middelmådig skole.

Les også: Kommunene brukte 59 milliarder kroner på grunnskolen

Dette er enorme beløp, men de som betaler mest er elevene.

Når de bruker ti år av sitt liv på en obligatorisk grunnskole, har elevene rett til å kreve god undervisning og forberedte lærere.

Likevel raser enkelte lærere opp over at elevene skal få si hva de mener.

Etter min mening er det en ovenfra-og-ned-holdning.

Frykter de negativ vurdering, eller er det en indre motstand mot endringer som kan gjøre skolen bedre?

Det merkelige med lærerne er at de protesterer mot både offentlige nasjonale prøver og en «karakterbok» fra elevene, samtidig som de uten å nøle kan sette et enkelt tall som evaluering på en elevs ti års strev med å lære norsk, engelsk og matematikk.

Lærerne frykter at elevene skal bruke trynefaktoren til å gi strenge lærere dårlige karakterer.

Greit, men hvorfor er lærerne da mot at prøverettinger skal gjøres anonymt (slik at elevene slipper trynefaktoren)?

Jeg forstår rett og slett ikke motstanden mot måltall og evalueringer som kan gjøre skolen og lærerne bedre.

I private bedrifter er vi vant til individuell vurdering, bonusordninger, medarbeidersamtaler og arbeidsmiljøundersøkelser.

Undersøkelsen kan være anonyme og resultatene kan være negative.

Men gode ledere bruker resultatene til å bli bedre.

Ikke sjeldent viser de også at medarbeiderne kan skjerpe seg.

Slik blir både de ansatte, lederne og bedriftene bedre.

Slik er det i skolen også. Elevene er vant til å følge undervisningen og gjøre en egeninnsats, for så å bli vurdert med karakterer.

Disse karakterene bestemmer så hvilke skoler de kommer inn på, og indirekte hvilke jobber og hvilken lønn de får i fremtiden.

Når man ser på elevene som kundene i skolen, blir det helt naturlig å lytte til deres tilbakemeldinger.

Offentlige skoleresultater og årlige «medarbeidersamtaler» og «arbeidsmiljøundersøkelser» med elevene er gull verdt for lærere som vil bli bedre.

For det kan ikke være slik at lærerne lider av lærevegring?

#Skole #Lærere #Grunnskolen #Karakterer #Arbeidsmiljøundersøkelser #Medarbeidersamtaler #Stavrum #Nettpåsak

comments powered by Disqus
hits