NSB glemte kundene


NSB-sjef Geir Isaksen forsvarte hvorfor de hadde gjort setene så trange, men må krype til korset etter et drøyt halvår. Foto: Magnus Blaker, Nettavisen.

At NSB allerede bygger om Flirt-togene, viser hvor galt det går når man lytter på ingeniørene - og glemmer kundene.

Nettavisen Side3 var med på den offisielle markeringen av NSBs storsatsing Flirt i mai i fjor.

Etter ti års planlegging skulle leveransen av 50 nye tog for fire milliarder kroner lanseres.

Og NSB-sjefen la ikke skjul på at de 50 første togene bare var begynnelsen - ytterligere 150 tog trengs.

Det manglet heller ikke på lovord. Togene har fått en rekke designpriser, ikke minst fordi de er utformet slik at alle kan bruke dem (såkalt universell utforming, eller tilpasset for personer med bevegelseshemninger).

Det var egentlig bare et problem: Togene er alt for trange!

Og slik skulle det være, ifølge NSB-sjefen.

- Det har vært en grundig diskusjon rundt dette, og det er noen avveininger som må tas, svarte Isaksen.

Avveiningen betød at NSB satset på en kombinasjon av 3-setere og 2-setere med svært mye luft i mellom.

- Vi antar at det typisk vil være slik at det setet i midten vil være ledig ned til Drammen, der det kommer på nye passasjerer - og så må nok en del stå. Det er ikke til å komme utenom med alle passasjerene som vi må ta unna, svarte NSB-sjefen.

Les saken: - Det var fryktelig trangt her

Åtte måneder senere, og noen tusen passasjerklager klokere, gjør NSB kuvending.

- Ola Nordmann har ikke lyst til å sitte i midten, sier Håkon Myhre i NSB, til Tønsbergs Blad.

Nå skal 3.500 Flirt-seter byttes ut. Prislappen er 51 millioner kroner.

Les saken: Setetabbe til 51 mill. kroner

Pendleren Kårstein Eidem Løvaas sier det som sies skal: - Det er trist at NSB bruker 51 millioner kroenr av dine og mine penger på dette. Men når feilen først er gjort, syns jeg det er bra at de retter den opp, selv om det koster.

Hva er lærdommen?

Ikke bare NSB, men mange andre private og offentlige tjenesteytere, glemmer kunden når de lanserer nye produkter.

Det er dessverre lett å miste grepet om det aller viktigste hvis beslutningsprosessen handler om økonomi, design og logistikk.

I Flirt-saken gikk hensynet til passasjerkomfort åpenbart av sporet.

Det må være litt pinlig for NSB når de første journalistene som fikk prøvesitte vognene, skjønte det alle burde sett: Setene er alt for trange for normalt, røsslige norske pendlere.

Av skade blir man klok, men ikke rik, heter det.

Å glemme kundene er en klassisk tabbe.

Det kan nok NSB-sjef Geir Isaksen underskrive i dag.

#NSB #Flirt #Komfort #Passasjerer #Sete #Brukervennlighet #Universellutforming #Stavrum #Nettpåsak

comments powered by Disqus
hits